Kokosolie: is dat goed voor afvallen?

In elke Facebookgroep vind je informatie over kokosolie en verhalen dat er een heleboel positieve gezondheidseffecten zijn. In hoeverre is kokosolie dan behulpzaam bij het afslanken? Werkt het wel als je kokosolie gebruikt voor afslanken of ter verbetering van je gezondheid? Lees dan snel verder!

Wat is kokosolie?

kokosolie en afvallenDe kokosolie die je koopt komen vanuit de kokoksnoot. Deze kokosnoot wordt een steenvrucht genoemd, waarbij de kokosvezel aan de schil vastzit. Binnenin die kokosnoot vind je vruchtvlees en kokoswater. Natuurlijk kun je dan het vruchtvlees persen, waardoor er kokosolie uitkomt. Toch zie je dat kokosolie vaak hard is, maar dat is omdat het smeltpunt van kokosolie ongeveer 25 graden Celcius is. De meeste kamers zijn rond de 19 tot 22 graden, waardoor kokosolie hard blijft. Dat is bij zonnebloemolie en olijfolie wel anders!

Wat is nog meer anders bij kokosolie andere oliën?

Kokosolie bestaat uit laurinezuur. Dit is een vetzuur dat bestaat uit 12 ketens van koolstofatomen (lees: Medium Chain Triglyceride – MCT). Een normale olie zoals olijfolie bestaat uit 18 ketens van koolstofatomen (Long Chain Triglyceride – LCT). Een kortere keten betekent dat je lichaam het sneller opneemt in het bloed en een langere keten betekent dat het langer in het bloed blijft ronddrijven. Is er iets mis met het ronddrijven van vet in je bloed? Nee, dat maakt niet tot nauwelijks uit voor je lichaam. Het lichaam kan zich dan prima redden. Natuurlijk kun je wel wat vinden in wetenschappelijke databases en niet vertellen dat het over muizen gaat, maar hier vonden ze dus bij muizen wel een positief effect van MCT vetzuren op het verlagen van vetzuren in je bloed [1]:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30244576

Als je naar de uitleg kijkt, dan is het logisch dat de vetzuren minder aanwezig zijn in het bloed. De ketens zijn korter van kokosolie, dus het wordt sneller opgenomen.
Om eerlijk te zijn moet je meteen kijken als het gaat om dieren bij onderzoek. Dan kun je namelijk niet meteen vertalen naar de mens. Het is een stap naar menselijke experimenten.

Wat kan deze kokosolie verder toevoegen als het gaat om je gezondheid?

Is kokosolie gezonder dan andere oliën?

Allereerst moet je weten wat gezondheid is en dat is lastig! Je hebt veel onderdelen meespelen in gezondheid (beweging, sport, meerdere etenswaren, stress, slaap, enzovoorts), waardoor je niet kunt zeggen dat kokosolie een betere bron voor je gezondheid is. Als je kijkt naar verschillende oliën worden er verschillende onderzoeken gedaan. In het experiment bij mensen [2] zie je dat ze hier ook adviseren om veel meer onderzoek te doen naar de effecten van verschillende oliën op de gezondheid.
Vervolgens een betere kwalitatieve bron [3], namelijk een review, geeft aan dat kokosolie niet als “beter” kan worden bestempeld. 

Het snelle antwoord: nee, het is niet beter dan andere oliën. Het is een goede variatie.

Hoe zit het dan met kokosolie en afvallen?

Kokosolie: het magische olie voor afvallen?

kokosolie en afvallen

Als je precies wil weten wat afvallen is, dan raden wij je aan om de volgende blogs te lezen:

  1. https://body2coach.nl/wat-houdt-afvallen-precies-in/
  2. https://body2coach.nl/wat-houdt-afvallen-precies-kilocalorieen-met-afvallen/

Een korte conclusie is dat het soort product niet uitmaakt bij afvallen. Het gaat daar namelijk om de hoeveelheid kilocalorieën die je binnenkrijgt en uitgeeft. Dit betekent dat kokosolie niets te maken heeft met afvallen, behalve dat kokosolie per eetlepel wel 120-150 kilocalorieën kan leveren. Dat is evenveel als elke olie! Wees daarvan bewust als je ervoor kiest.

Kies kwaliteit, kies Body2Coach

Bronnen

  1. Lee, E.J., Oh, H., Kang, B.G., Kang, M.K., Kim, D.Y., Kim, Y.H., Lee, J.Y., Ji, J.G., Lim, S.S., & Kang, Y.H. (2018) Lipid-Lowering Effects of Medium-Chain Triglyceride-Enriched Coconut Oil in Combination with Licorice Extracts in Experimental Hyperlipidemic Mice. Journal of Agriculture and Food Chemistry
  2. Khaw, K.T., Sharp, S.J., Finikarides, L., Afzal, I., Lentjes, M., Luben, R. & Forouhi, N.G (2018) Randomised trial of coconut oil, olive oil or butter on blood lipids and other cardiovascular risk factors in healthy men and women. British Medical Journal
  3. Eyres, L., Eyres, M.F., Chrisholm, A. & Brown, R.C. (2016) Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humans. Nutrition Reviews

Extra informatiebron:

  • https://www.iamafoodie.nl/zorgt-kokosvet-gewichtsverlies/



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.