Afslanken: hoe pas je jouw omgeving aan?

Je komt thuis en je hebt eigenlijk te weinig gegeten en je ziet dat het 16:30 is in de middag. Het avondeten staat pas 18:00 klaar op tafel en je twijfelt om iets tussendoor te eten. Helaas weet je ook dat je voorraadkast vol ligt met lekkernijen die je niet kunt missen! De meeste mensen kiezen dan voor een calorierijk tussendoortje, terwijl zij over één of anderhalf uur avondeten voorgeschoteld krijgen. Het afslanken is dus meer dan alleen het aanpassen van je voeding en meer bewegen. Het is een samenspel van meerdere onderdelen, waaronder je omgeving!

Wat wordt er bedoeld met omgeving?

Alles wat om je heen gebeurt is je omgeving. Dus alles wat in je nabije buurt gebeurt zal een invloed op jouw leven hebben. Dat kan worden gezien als je omgeving. Zo bestaat er een obesogene omgeving, waardoor mensen eerder de kans hebben om obesitas te krijgen.
De omgeving kan dus op een bepaalde manier worden ingericht. Het kan negatief werken op je afslankwens of het kan positief werken. Alleen, wanneer is een omgeving positief voor je verandering? Een positieve verandering betekent dat er in je omgeving weinig stimulans is om meer te gaan eten dan nodig.

Tips om met je omgeving aan de slag te gaan

Hier zijn bepaalde tips voor om aan de slag te kunnen gaan met je omgeving:

  1. Zorg ervoor dat je geen lekkernijen haalt
  2. Voorkom dat je vaak uit eten gaat (in groepsverband eet je vaker meer)
  3. Betrek je familie, vrienden en/of partner bij je afslankdoel!

Wanneer je ervoor kiest om je omgeving niet anders in te richten, dan is er een grotere kans dat je meer eet dan dat je wil. In Amerika zie je dit soort situaties al ontstaan, wanneer een Aziaat verhuisde naar dit Westerse land. De Aziaat had ineens een veel hogere kans op obesitas/overgewicht, dan wanneer hij/zij verbleef in Azië. Zoveel kan omgeving van invloed zijn op jouw situatie.
Nog even een praktisch tip om je huidige omgeving te beïnvloeden:

  • Gebruik zichtbare aanwijzingen of quotes

Denk hierbij aan het feit dat je een post-it opplakt op je voorraadkast met een opmerking:

“Denk je aan je afslankdoel?”

“Weet je zeker dat je iets te snacken wil pakken?”

Zorg ervoor dat je wel om de week even een andere kleur ophangt, zodat de post-it blijft opvallen! Iets wat je ziet, kun je niet missen!

Hulp nodig?

Voor vragen kun je bij ons altijd terecht met een gratis kennismakingsgesprek!

 




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.