fbpx

Eetbui en afvallen: doorbreek een vast patroon!

eetbui en afvallen

Voorbeeldsituatie eetbuien en afvallen

Sarah wil graag afvallen en denkt er continu aan. Ze besluit om dit keer de goede keuzes te maken. Na een paar dagen calorie-arme producten te kiezen, begeeft zij zich in een emotionele situatie. Ze is boos, omdat haar leidinggevende continu haar benadeelt in werkbesprekingen. Hierdoor komt ze boos en uitgeput terug door de uitgegeven adrenaline. Ze denkt aan de opmerkingen die haar leidinggevende dit keer had gemaakt en besluit boodschappen te doen. Helaas was ze vergeten te eten tussendoor, waardoor ze producten heeft gekocht die ze eigenlijk niet wilden kopen! Je hebt het toch thuis, dus je ziet het elke keer als de kast opengaat. Zo heeft Sarah ineens uit vermoeidheid wat zin in wat lekkers en ja hoor: de gekochte snacks gaan er doorheen. Heel veel spijt…. wat nu?

Niet getreurd: een oplossing is er voor elke situatie

Een eetbui wordt als volgt omschreven:

  • Een eetbui is een moment waarop mensen een grote behoefte hebben aan eten

Een eetbui wordt snel al negatief over geschreven, maar is het niets meer dan een moment waarin je veel zin hebt in eten. Dat heeft ieder mens wel eens, maar het is storend als het veel vaker per week voorkomt. Wat moet je dan doen als zoiets speelt? Daarin verschillen de strategieën, omdat elk mens uniek is. Zo hebben wij wel voorbeelden van prikkels/triggers:

  1. Je haalt snacks in huis die je niet wil hebben
  2. Je omringt je met eten door een sociaal uitje (uit eten, uit lunchen)
  3. Je woont praktisch naast de supermarkt
  4. Je haalt boodschappen zonder te eten
  5. Je haalt familiezakken, omdat het scheelt in de prijs

Zo zijn er nog talloze situaties die meespelen in een eetbui. Hieronder worden alle vijf kort besproken en een oplossing aangeboden:

1. Je haalt snacks in huis

eetbui en afvallen

Als je snacks in huis haalt, dan wordt de kans dat je je vergrijpt veel groter. Je kunt beter jezelf irriteren dat je niets hebt en vervolgens meer “voedzame/gezonde” opties in de koelkast zetten. Jij, wij en iedereen kan bevestigen dat dit het laatste is waar je op dat moment zin in hebt! 😉

Oplossing(en):

  • Bestel je boodschappen online – beperk de stimulans van andere producten
  • Voorkom dat je snacks haalt door de buitenste ring van de supermarkt te bewandelen

Wel in huis gehaald? Neem dan eventueel de volgende stappen om het te weerstaan of nogmaals na te denken over je keuze:

  • Plak een post-it op het product met een zin: “weet je het heel zeker?”. Dit kan je uit het ritme halen! (verander de kleur van de post-it elke twee weken)
  • Bedenk dan dit: is de smaak belangrijker dan je doel en wat voor cijfer geef je het product? (1= zeer slecht, 5 = zeer goed)

Realiseer je dat je nooit ALLE situaties kunt weerstaan, maar 70-80% winnen is al heel goed!

2. Je omringt je met eten door sociale uitjes

“Oh, nee hé. Een vriend(in) vraagt of ik meega naar die nieuwe restaurant. Net, nu ik goed bezig ben met afslanken!”. Een situatie die veel voorkomt bij mensen, maar iedereen in paniek reageert. Hierdoor laten mensen zich helemaal gaan met het eten door te kiezen voor een voor-, hoofd- en nagerecht. Wat kun je nu hieraan doen?

Oplossing(en)

  • Zeg vaker “nee” tegen sociale uitjes, hoe leuk je het ook vindt (bij afslankdoelen wat minder vaak doen!)
  • Voorkom “all you can eat” restaurants, want je gaat veel testen en meer dan je wil (20 sushi-rolletjes zijn al 1000 kilocalorieën…)

Als je dan toch gaat, dan zijn er ook oplossingen:

  • Kies alleen een voor- en hoofdgerecht uit. Sla nagerecht over!
  • Vermijd zoveel mogelijk alcohol of calorierijke dranken (limonade, zoals: normale cola)

Kijk alsjeblieft niet naar de kaart van te voren, want dat helpt toch niet. In Nederland staan er geen kilocalorieën bij en je weet nooit hoe het is gebakken/gekookt. Je moet rekening houden met 1200 kilocalorieën als je uit eten gaat met een voor- en hoofdgerecht.

3. Je woont praktisch naast de supermarkt

JA, dat is zeer verleidelijk om dan even snel naar de supermarkt te gaan. Een moment dat je zin hebt in eten, zul je vreemde keuzes maken als je kijkt naar afslanken. Je wil graag afslanken, maar tegelijkertijd haal je dan 2 repen chocola in de supermarkt naast je. Deze situatie is lastig op te lossen, omdat je niet je hele huis kunt verhuizen. Hieronder wat ideeën:

Oplossing(en)

  • Maak grondregels bij afslanken, dat boodschappen doen na je werk “verboden” is
  • Hang een post-it op met de tekst: “Nee, je wil geen boodschappen doen! Denk aan je doel!” (visuele prikkel)
  • Geef bij je partner/vriend/man/vrouw aan dat je zin hebt in een “ongezonde” eten. Zorg ervoor dat je je partner voorbereid op dit soort situaties en vraag hem/haar: “houd mij tegen!”

Ook hier zul je nooit 100% alles tegenhouden, maar alle kleine beetjes helpen. De derde oplossing kan vervelend zijn in een relatie, omdat er ruzie kan ontstaan. Wees voorzichtig, want diegene moet jou ondersteunen en het moet niet een extra knelpunt in een relatie zijn.

Let op: zonder sociale steun is het al een verloren zaak met afslanken! 

4. Je haalt boodschappen zonder te eten

eetbui en afvallen

Zoveel mensen halen boodschappen na hun werk, omdat ze dit zo gepland hadden. Door met een lege maag naar de supermarkt te gaan, zul je ook veel sneller verleid worden tot comfortfood. Met comfortfood wordt bedoeld: alle calorierijke snacks met vet, zout en suiker. Hier zijn een paar oplossingen voor:

Oplossing(en)

  • Je planning aanpassen met boodschappen doen
  • Online bestellen van boodschappen
  • Eet wat kleins (100-150 kilocalorieën), voordat je boodschappen gaat doen

Als je tussendoor naar de supermarkt gaat voordat je thuis bent, dan kun je beter een kleine snack in je auto hebben. Denk aan “goed bezig” bolletje havermoutrepen. Deze zijn 120 kilocalorieën en verder goed met voedzaamheid.

5. Je haalt familiezakken, omdat het scheelt in de prijs

De keuze voor een product wordt snel gemaakt aan de hand van een prijs. Wanneer er reclame is van een product, dan wordt dit veel meer verkocht. Hierdoor is geld een belangrijke drijfveer, waardoor wij andere keuzes maken met etenswaren. Laten wij nu eens kijken naar die keuze en denkwijzes:

  1. Je kiest het product, omdat de korting ervoor zorgt dat het scheelt in het supermarktbudget
  2. Je kiest het product, omdat de familiezak in verhouding een klein deel goedkoper is dan een kleiner formaat en meer gewicht heeft
  3. Je kiest het product, omdat je het graag in huis wil hebben
  4. Je kiest het product, omdat je het graag in huis wil hebben en toevallig in de reclame!

Deze drie keuzes zie je vaak bij iedereen. Alle drie de denkwijzes zullen een ander gevolg hebben. Zo kies je bij denkwijze één het product, omdat het goedkoper is. Bij denkwijze twee kies je een familiezak, omdat het product goedkoper is en je meer hoeveelheid hebt. Bij de derde denkwijze en de laatste denkwijze (drie) kies je een product die je vooral lekker vindt en niet kiest vanwege de prijs.
De ideale situatie zou betekenen dat je denkwijze drie en vier zou kiezen, maar dat is echt niet altijd zo. Ook heeft niet iedereen de keuze om “goede” producten te kiezen die hun doel ondersteunen. Daar is het budget eenmaal niet voor, maar zijn er genoeg andere opties. Hiervoor zijn (professionele) begeleiders, zodat je meer variatie leert aanbrengen in je eetpatroon en zonder te hoge kosten. Hieronder wat tips om met budget om te gaan:

Oplossing(en) budget:

  • Haal blikfruit
  • Haal groenten in blik
  • Leer marineren en kruiden voor meer smaak

Dit zijn oplossingen die je kunt hebben om aan je budget te werken, maar het is aan te raden om geen familiezakken te halen als je afslankt. De keuze voor meer van het product is groot aanwezig! Denk bijvoorbeeld aan een gezinszak patat twee personen, waarin patat zit voor vier personen. Kies dan liever een klein bakje patat voor jezelf!

Lastig hé?

Wij begrijpen heel goed dat je het lastig vindt om af te slanken, want dit zijn allemaal onderdelen die invloed hebben op jouw calorie-inname. Elke situatie is anders en als je passende oplossingen wil, dan raden wij zeker aan om eens een kennismakingsgesprek aan te gaan via de onderstaande knop!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.