Freek Verbeet: “Ik was vroeger zelf ook obees…”

Zo’n vijftien jaar geleden was ik zelf 140 kilogram en weet ik hoe het is om veel overgewicht te hebben. In die tijd was goede begeleiding niet overal te krijgen, omdat gedragsverandering niet populair was. Nu zie ik duizenden mensen het moeilijk hebben met gedragsmatige problemen. Hieronder mijn verhaal en wie weet inspireert het jou om zelf aan de slag te gaan!

De tijd van de diëtist

De eerste optie was een diëtist, maar deze waren niet goed met mij omgegaan. Wanneer ik geen resultaat had, dan vonden ze dat ik maar beter mijn best had moeten doen. Dat is natuurlijk niet de manier om mensen verder te helpen met gedragsmatige problemen. Een eetpatroon gebaseerd op het Voedingscentrum, maar het legde geen nadruk op de energiebalans, zoals het hoort. Helaas hielp een diëtist mij ook niet verder, maar dat kwam ook omdat ik stiekem extra kilocalorieën at.

De stiekeme eter

In mijn overgewichtperiode loog ik tegen mijzelf en de mensen om mij heen. Dan vooral over de hoeveelheid eten dat ik naar binnen werkte. Een koekje gaf ik aan, maar at de hele rol op. Dan is het logisch dat ik nooit afviel. Ik voelde mij verloren, omdat niemand mij verder kon helpen. Dat uitte zich in frustratie, maar ook wat anders…

Een frustratie uit zich in een oplossing…

Het is vervelend als je als jonge man van 13 jaar niet de juiste professionele begeleiding krijgt. Hierdoor werd ik ook gefrustreerd, omdat niets werkte. Daarom ben ik zelf mijn eigen eetpatroon gaan maken op basis van eigen onderzoek en dit werkte. Een positieve stimulans is dat ik het eetpatroon zelf heb gemaakt. Dat werkte als oplossing om het eetpatroon langer vol te houden. Dit eetpatroon lach ik nu om, maar het werkte wel!
Het eetpatroon was gebaseerd op de energiebalans, namelijk kilocalorieën in en uit. Zelfs 17 jaar geleden werkte het en nu nog steeds!
Verder was ik ook sportief op die leeftijd, omdat ik Aikido en fitness deed. Was dit voor mij de oplossing?

Sport was niet mijn oplossing

Bij een goed eetpatroon hoort ook sporten bij, maar daarvoor sportte ik ook al. Denk aan tien keer per week Aikido en fitness bij elkaar. Zelfs dan werd ik nog zwaarder, dus voeding was mijn probleem. Door wilskracht, discipline en doorzettingsvermogen heb ik mijn doel na 1,5 jaar bereikt. Dat was 0,6 kilogram gemiddeld per week. Een fantastisch gemiddelde, maar in die tijd zelf vond ik het slecht. Die gedachtegang was mijn grootste fout ooit, omdat ik gericht was op resultaat. Tegenwoordig adviseer ik mensen om niet te veel te kijken naar gewichtsresultaten, maar naar resultaten in het proces.

Kopieer en plak dit verhaal niet: het is mijn verhaal

Niet dat het verhaal hierboven copyright heeft, maar meer dat je niet de oplossing zelf kunt kopiëren en plakken naar jouw situatie. Elke situatie is anders.
Ik wil je laten weten dat je veilig bent bij ons als begeleider, omdat wij weten wat je doormaakt. Dit zegt niets over de kundigheid van een coach, maar betekent wel dat onze omgeving vrij is van vooroordelen.

Wil jij professioneel geholpen worden door iemand in een veilige omgeving met daarbij de kennis die nodig is om je naar je einddoel te helpen? Plan dan nu een gratis intake in!




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.