Ik eet te weinig en val niet af! HELP!

Ik eet te weinig en val niet af! HELP! 1

Geen zin om te lezen?

Laten we duidelijk zijn dat deze titel niet helemaal klopt. Als het waar zou zijn dat mensen te weinig aten en dan nog aankwamen, dan was er geen hongersnood in Afrika of andere derdewereldlanden. In deze blog zal je zien waarom die titel niet klopt…

Wanneer val je af?

Een mens of dier valt af, wanneer die minder kilocalorieën binnenkrijgt dan dat je gebruikt aan kilocalorieën. Het lijkt zo makkelijk, maar dat is het echt niet. Afvallen is meer dan een wiskundige formule waarbij je optelt en aftrekt. Alle onderdelen die meespelen hebben invloed op de kilocalorieën in en uit.

Kilocalorieën in

Hier kun je alleen naar voeding kijken, omdat deze alleen worden geteld voor de kilocalorieën in. Het probleem is dat je niet alleen eet wanneer je trek hebt, maar ook als je je bijvoorbeeld verveelt of door stress. Dat is zelfs nog niet alles, want sterke gewoontes spelen een rol in jouw lichamelijk systeem. Als jij altijd vindt dat een koekje bij de koffie normaal is, dan heb je een sterke gewoonte om dit ook te blijven doen. Zo kun je meerdere gewoontes opnoemen en optellen. Die hebben allemaal invloed op jouw calorie-inname. Waar jij niet eens in de gaten hebt dat je een koekje hebt gehad, omdat het normaal/onbewust aanvoelt, denkt je lichaam: “oh, dank je wel! Die extra kilocalorieën kan ik goed gebruiken voor in het geval van hongersnood“. Heb jij even pech, want die hongersnood gaat in Nederland niet snel gebeuren.

Kilocalorieën uit

Beweging, sport, verteren van voedsel en het onderhouden van je lichaam kost allemaal energie (lees: kilocalorieën). Deze vier onderdelen vallen onder kilocalorieën uit, omdat je dit gebruikt. Ook hier hebben onderdelen invloed op, omdat je met weinig slaap ook weinig zin hebt om een stuk te gaan wandelen. De bank ligt dan zo lekker en de Netflix serie wordt spannend. Laat staan stress dat sportmomenten uitstelt tot een andere keer (volgend jaar ofzo… ;-)). Alles wordt ondergeschikt, zodra slaaptekort of stress optreedt.

Hoe herken jij symptomen van slaaptekort of stress?

Ik eet te weinig en val niet af! HELP! 2

Aangezien fitte, uitgeslapen en ontspannen mensen minder snel gedemotiveerd raken… moet jij je symptomen gaan herkennen van slaaptekort of teveel stressprikkels:

  • Vermoeidheidsgevoel
  • Niet uitgeslapen voelen na een lange nachtrust
  • Gejaagd reageren op anderen
  • Hartkloppingen bij drukte
  • Niet kunnen slapen door teveel prikkels
  • Emotionele eetbuien komen vaker voor
  • Uitstelgedrag met gezonde gewoontes

In veel gevallen zul je zien dat er een slaaptekort is of juist een teveel aan stressprikkels.

Komt niet bekend voor…?

Top! Dan heb je al veel winst gehaald! Wanneer je dus merkt dat deze symptomen niet voor jou gelden, dan kan het ook liggen aan het soort begeleiding die je hebt gehad. Professionals die een weekmenu voorschrijven en dan aangeven dat je die tot de letter moet volgen en zeggen: “want anders werkt het niet“. Eventueel nog opmerkingen dat specifieke supplementen nodig zijn om af te slanken. Herkenbaar? Dan is het aan te raden om eens te kijken naar professionals die jouw eetpatroon minder extreem maken. Hoe extremer het eetpatroon, hoe minder lang je het volhoudt. Je wil toch zelf bepalen uit alle voedingsmiddelen wat je wil gaan eten en natuurlijk rekening houdend met gezondheidsrichtlijnen?

Bijhouden is geen 100% wiskunde

Ik eet te weinig en val niet af! HELP! 3

“Yes! De richtlijnen van mijn coach (of mijzelf) gehaald! De kilocalorieën staan op 1800, heb mijn eiwitten gehaald en de andere twee zijn ook in orde”.

Vervolgens kom je op de weegschaal en je bent 0,4 kilogram aangekomen. Je zakt door de grond en baalt als een stekker. Al die moeite om 0,4 kilogram aan te komen?!#%

Oh, zo’n herkenbaar gevoel van veel afslankers. Als wij deze bovenstaande 1800 kilocalorieën nu nemen als voorbeeld. Laten wij dan aannemen dat dit een vrouw is van 1.65 meter lang, 31 jaar en 86 kilogram aan lichaamsgewicht. Het eerste wat opvalt aan de hand van ervaring is het aantal kilocalorieën per dag met een lengte van 1.65 meter lang. Dat is vrij hoog, maar het kan zijn dat deze vrouw veel beweegt op een dag (> 10.000 stappen per dag). Helaas, de vrouw beweegt 4.500 stappen per dag. Dit betekent dat de vrouw een veel te hoge schatting heeft gekregen van haar coach of van zichzelf. Veel mensen zijn bang om te verlagen vanwege een voedingstekort. In een aantal weken zul je dit niet ontwikkelen, omdat de meeste eetpatronen rekening houden met vlees, vis, kip, zuivel, groenten, fruit en volkoren producten. Als alle producten erin zitten, dan hoef je helemaal niets te vrezen.

Wat heeft dit te maken met de opmerking in de titel?

In principe alles! Bijna iedereen denkt controle te hebben over hun volledige eetpatroon. In onderzoek zie je regelmatig terug dat mensen hun calorie-inname flink onderschatten. Als jij denkt dat je 1200 kilocalorieën binnenkrijgt, dan kun je daar gerust 200-400 kilocalorieën bovenop tellen.

Geïnteresseerd in specialistische begeleiding?

Vul dan deze onderstaande lijst in!

  • Mijn gegevens:




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.