fbpx

Gezond eten met een lager budget

gezond eten

Gezond eten hoeft niet perse allemaal vers te zijn. Vers is vaak meer smaakvol, maar niet goedkoop. Hoe kun je dan gezond eten met een lager budget?

Wat is gezond eten?

Eten wat bijdraagt aan een betere gezondheid of een bepaalde aandoening kan voorkomen of verminderen. Zo kwamen ze er vroeger achter dat de scheurbuikziekte op schepen ontstond door een gebrek aan vitamine C.

Je kunt alleen niet per product iets waarderen als ‘gezond’. Eerder wordt het ‘voedzaam’ genoemd. Hoe meer voedzame producten je toevoegt aan je eetpatroon, hoe gezonder je eetpatroon is. Gezondheid met voeding wordt bepaald aan de hand van je gehele eetpatroon. Niet of je een klein frietje neemt op de vrijdag. Met die insteek begeleiden wij onze cliënten!

Hoe kun je voedzaam eten met een laag budget?

Dat is niet heel moeilijk. Hieronder staan een aantal categorieën met voorbeelden:

Groenten en fruit

Met fruit en groenten heb je veel keuze. Je hebt pot, blik, diepvries en vers. Alle keuzes kunnen in een gezond eetpatroon. Je kunt dus kiezen uit:

  • Pot- of blikgroenten
  • Pot- of blikfruit
  • Ook bevroren fruit of groenten
  • Verse gesneden groenten
  • ‘Verse’ voorgesneden groenten

Het probleem is dat verse groenten duurder zijn. Vooral als ze voorgesneden zijn. Hoe meer gemak met vers, hoe duurder het is. Als je gemak zoekt, dan kun je ook pot- of blikfruit eten. Fruit in blik of pot zit in siroop, maar dit kun je eventueel ook afspoelen met water.

Of je kunt gepelde en/of gesneden tomaten in blik gebruiken voor je pastasaus.

Ontbijtgranen

Verder heb je ook ontbijtgranen die goedkoop zijn te verkrijgen in grootverpakkingen:

  • Muesli
  • Havermout

Meng deze producten eens met kaneel, melk en rozijnen. Een voedzaam alternatief.

Volkoren producten

Gesneden brood in de vriezer bewaren en haal steeds een sneetje of twee eruit. Zo krijg je nog redelijk vers brood bij je ontbijt. Zo voorkom je verspilling aan brood en dat het taai wordt.

Haal niet te vaak afbak- of verse broodjes, omdat deze redelijk duur zijn. Je hebt ze goedkoper, maar die zijn over het algemeen minder smaakvol.

Zuivelproducten

In zuivelproducten heb je veel verschillende keuzes. Natuurlijk zijn de A-merken een stuk duurder. Tegenwoordig zijn er veel huismerken die bepaalde smaken namaken. Zo heeft de Jumbo een huismerk van een magere vruchtenkwark, zoals Optimel die ook heeft. Koop deze vruchtenkwarken niet teveel, omdat zelfs deze huismerken duurder zijn dan magere naturel kwark. Maak daarom naturel magere kwark bijvoorbeeld lekkerder door siroop 0% suiker erin te doen of een klein beetje honing. Of werk met blikfruit in naturel magere kwark.

Beetje suiker doet niemand kwaad.

Kijk verder uit met voorgesneden kaas en koop vooral een blok kaas. Goede kaas is helaas ook duurder. Denk aan Beemsterkaas.

Verse melk kun je vaak gebruiken voor in een mok, terwijl je houdbare melk in gerechten kunt gebruiken.

Bij keuzes in (vruchten)melk moet je ook uitkijken voor A-merken, zoals Optimel. Huismerken zijn prima, zolang je geen keuze maakt voor een suikerdrank. Zo’n 4 gram suiker per 100 ml vruchtenmelk is redelijk normaal.

Gooi niets weg! Vries in!

Als laatste tip is het verstandig om niet alles weg te gooien. Kook voor meerdere personen en vries maaltijden in. Zo kun je flink geld besparen in je gerechten.

Bewaar een maaltijd maximaal een maand. Dan weet je zeker dat het nog goed is.

Met een lager budget boodschappen doen gaat soms ten koste van smaken. Dit kun je opvangen door wat creatiever in de keuken te zijn. Ben je dat niet? Moet je smaakmakers met mate gebruiken: zout, suiker en vet.

Wij staan voor je klaar

Wil je toch wat begeleiding van een professional? Dat kan! Wij staan voor je klaar. Wij bieden ook eventueel kleinere pakketten aan! Vul dan ons formulier in!

  • Mijn gegevens:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.




Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.