fbpx

Waarom zelfstandig afvallen meestal mislukt

Herken je dat? Dat je alles hebt geprobeerd, maar steeds weer terugvalt in je oude patroon? Dieet hier, dieet daar… Het blijft maar terug komen, dat vervelende gewicht. Dit is een normaal aspect bij het verliezen van je vetpercentage (volksmond: afvallen). Het jojo-effect blijkt altijd enorm vervelend te zijn voor mensen die een week of 2 een terugval hebben. 

Hoe ontstaat een terugval?

Een jojo-effect moet je serieus nemen, want als professional doen wij dat al door evaluatiemomenten (nieuwe tools misschien). Het is een probleem dat bij veel zelfstandige “afvallers” voor komt. 
Het kan zijn door het aanleren van eenzijdige patronen, waardoor je bepaalde gezonde producten zat raakt: “Alweer die kwark?” of “Kipfilet met rijst? Alweer?”. Dit soort eentonige patronen geeft men een bepaald soort gevoel dat zij NOOIT meer wat anders kunnen eten, want dan kom je aan. Dat is niet het geval, maar daarvoor moet je de basis leren. Als je niets begrijpt van de basis m.b.t. voedingsleer, dan moet je het ook niet zelf proberen. Dat pakt zelden goed uit.

Hoezo werkte het wel bij jou? Dat zelfstandig afvallen?

Vanaf dag 1 ben ik begonnen met het leren van de basis om bepaalde oorzaken en gevolgen te begrijpen. Had ik dat niet gedaan, dan zat ik elke dag een ander dieet te volgen. Elk dieet claimt de oplossing voor overgewicht te hebben elk dieet is EFFECTIEF. Echter, maar wat zegt effectiviteit nu echt? Alles laat je gewicht kwijtraken (dus effectief), maar ben je daadwerkelijk bezig met het veranderen van gedrag? Nee.
Ik was na een diëtist en andere hulpmiddelen het helemaal zat met symptoombestrijding. Ik wilde een aanpak dat mijn hele gedrag aan zou pakken en niet alleen overgewicht. Een gedrag dat mij als positief gevolg zou laten dalen in gewicht en vetmassa. 
Zo stond er laatst een artikel in de telegraaf dat crashdiëten effectief en dat klopt zeker. Het werkt namelijk om gewicht kwijt te raken. Is het echter verstandig om erop te hopen dat daardoor je gedrag ook verandert in een paar weken? Lijkt mij praktisch onmogelijk, maar er zullen altijd een paar knappe koppen het lukken om ook rustig op te bouwen. 

Wat kan ik er tegen doen?

Leer de basis! Het is zo makkelijk als je erover nadenkt, maar tegelijkertijd moet je ook bepaalde aspecten begrijpen. Zo heb ik de groep van Body2Reset nu al een hoop uitgelegd, waarom bepaalde gevolgen ontstaan. Nu merk je dat er een soort kritische houding ontstaat bij de groep en dat moet je hebben. Je moet kritisch zijn in voedingsmiddelen om voedzamer te eten/drinken. Met voedzaam bedoel ik in dit geval: “gezonder”. 
Oké, je kunt het volgende doen:

[list type=”check”]

  • A: je meld je aan voor mijn Body2Reset groep en leert ontzettend veel (het is theoretisch en praktisch tegelijkertijd)
  • B: je vraagt een trainer om jou met het aspect voeding en training te helpen en je volgt (hopelijk leert hij/zij je bepaalde gedragsaspecten)
  • C: je doet alles zelfstandig en struint het internet af voor “betrouwbare” informatie (wie weet lukt het je in 2 jaar wel om wat kilo’s kwijt te raken op een goede wijze)
  • D: je geeft geen hol om je gezondheid en leeft zoals je wil leven! 🙂

[/list]

It’s your choice! 

Verkooptruc “huur een trainer in”?

Natuurlijk denken mensen dat ik nu die hard zit te verkopen en deels is dat ook zo. Alleen mensen begrijpen bepaalde aspecten van gezondheid niet, waardoor je soms iets uitgebreid moet uitleggen. Zo kiezen veel mensen voor zelfstandigheid en denk alles zelf te kunnen. Zonder basiskennis is “afvallen” zo enorm lastig, omdat het 90% mentaal is (deels kennis, doorzettingsvermogen en wilskracht). Als je geen hulp krijgt d.m.v. middelen, dan heb je een enorm grote kans om te mislukken met je doelstelling. Een mislukking wil niemand en krijg je vreemde gedachtes van: “het zit in de familie” of “het lukt mij toch niet, want ik houd het nooit vol”. 
Het is als bedrijf moeilijk te verkopen waarom ik Body2Reset heb opgestart. Veel mensen denken: “voeding en bewegen zit in mijn dagelijks leven, dus ik weet er veel van”. Dat krijg ik ook vaak te horen trouwens: “ik weet al aardig wat van diëten hoor!”. Na een paar weken Body2Reset te hebben gevolgd en ik vraag: “Wat weet jij eigenlijk van eiwit?”, dat je ineens niemand meer hoort. Ze krijgen door dat de diëten vaak falen op bepaalde punten of te weinig basiskennis meegeven, waardoor de deelnemers bang zijn om iets verkeerds te zeggen. Voor hen een vervelend gevoel (onwetendheid) en voor mij een perfect signaal dat mensen het inzien dat voeding en training iets complex is! Ik breek mensen af en bouw ze opnieuw op tot kritische mensen omtrent voeding/training.
Overigens: ik ben geen drillsergeant die gaat schreeuwen ofzo, ha! Soms krijg ik die opmerking… Het is geen Amerika mensen of ook geen programma “Obese”…

Waarom groente en fruit niets zegt over een doelstelling

“Freek, ik eet al geen koekjes en snoepgoed. Daarnaast eet ik mijn groente en fruit, dus ik let al erg veel op mijn voeding. Dus het zal wel bij mij extra lastig gaan!”. Deze opmerking is echt de nr.1 van onwetendheid met betrekking tot “afvallen”. Als jij netjes jouw stukjes fruit of groenten eet, wil dat niets zeggen of je afvalt of aankomt in gewicht. Je vitaminen en mineralen (micronutriënten) zijn een prioriteit om alles in je lichaam te laten verlopen zoals het hoort. Deze micronutriënten heb je namelijk nodig voor extreem veel lichaamsprocessen! 
Niet snoepen is al goed, maar ik nuanceer dat voornamelijk. Het is NIET verboden om af en toe iets te snoepen, omdat suiker je niet perse dik maakt. Dat doen hele zakken snoep namelijk.
Dus ik leer je om te nuanceren, maar tegelijkertijd kritisch te worden. Vet toch?

 

Waar wacht jij nog op? Bekijk anders eens mijn cursus

 




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.