Ontbijten is niet nodig

Ontbijten is niet nodig 1

Iedere ouder zal het ooit een keer hebben gezegd: “je moet wel ontbijten hoor! Dat is de belangrijkste maaltijd van de dag!”. Dan komen die ouders toch echt bedrogen uit! Het is niet nodig om te gaan ontbijten, maar het kan wel een keuze zijn. Dit word je hieronder uitgelegd waarom dat zo is!

Twee type ontbijters

Je moet het niet moeilijker maken dan het is, want je hebt twee type ontbijters:

  1. Mensen die ontbijten
  2. Mensen die niet ontbijten

Eet je al jaren je ontbijt? Dan zul jij je niet prettig voelen bij het missen van je ontbijt. Je lichaam is deze vaste gewoonte gewend en wil dit vasthouden (je krijgt snel een laag bloedsuikerspiegel-gevoel: licht in je hoofd, duizelig). Ga niet in tegen dit ontbijt-gevoel, want dat is niet nodig. Laten wij het nu eens duidelijk maken waarom het niet uitmaakt welke type ontbijter je bent!

Welke doelen heb je met eten/drinken?

Je kunt op drie manieren bezig zijn met je eten en drinken: (1) gezondheid, (2) prestatie en (3) afslanken. Aangezien je niet de marathon gaat rennen (prestatie), kun je kijken naar gezondheid en afslanken.

Ontbijt voor je gezondheid: 150 jaar worden?!

Ontbijten is niet nodig 2

Hier kun je als expert heel duidelijk in zijn: gezondheid is een vaag begrip. Niemand kan echt gezondheid uitleggen. Dat maakt het lastig om het te onderzoeken.
Weet jij wanneer een product gezond is? Is dat, omdat het veel voedzame voedingsstoffen heeft? Of misschien dat je ineens 10 jaar ouder wordt? De meningen zijn verdeeld over dit onderwerp, omdat er veel meespeelt: leeftijd, fitheid, slaapgedrag, stressverwerking, vitaliteit en zo kun je er nog meer noemen. Als jij bijvoorbeeld ineens 200 gram groenten per dag gaat eten, dan kun je niet concluderen dat je ineens veel ouder wordt. Het ouder worden verandert ineens wanneer je slaaptekort opbouwt. Weet jij hoe je dan “gezondheid” kunt benoemen bij etens- en drinkwaren?’ Deze vraag zorgt ervoor dat je niet kunt zeggen dat een ontbijt goed of slecht is. Uit onderzoek [1] zie je dat niet-ontbijten snel wordt gekoppeld aan ongezonde bloedwaarden of diabetes type II. Dit soort onderzoeken zijn niet meteen “de waarheid”, omdat ze aangeven dat de confounders niet  goed worden vermeld bij de gekozen onderzoeken. Een confounder is een variabel (onderdeel in dit geval) dat ook meespeelt bij de afweging. Denk aan de voorbeelden die je eerder hebt gelezen: leeftijd, slaapgedrag, stressverwerking, enzovoorts.
Bovendien heb je ook in een onderzoek [2] dat ze wel rekening houden met die andere onderdelen (confounders). Ze geven alleen aan dat de onderzoeksgroepen (de mensen zelf) regelmatig last hebben van obesitas. Laat nu net obesitas en buikvet een stevige rol spelen bij het ontstaan van diabetes type II bijvoorbeeld. Hoe weet je nu of obesitas niet de kans op diabetes type II laat stijgen in plaats van niet te ontbijten?

Zo zie je maar dat het een lastig onderwerp is!

Wat nu als je gaat ontbijten voor je afslankdoel? Werkt dat wel?

Onbijten voor je sixpack

Een bekende uitspraak is:

“Abs are made in the kitchen”

Dan zal ontbijten ook wel belangrijk zijn om je afslankdoel na te streven. Toch? Nee, want bij afslanken gaat het niet om het timen van je maaltijden. De totale calorie-inname over de hele dag is het belangrijkste. Even een voorbeeld:

Situatie 1 (niet ontbijten)

  • 12:00  – 21:30 is etenstijd en je haalt 1600 kilocalorieën

Situatie 2 (wel ontbijten)

  • 8:00 – 21:30 is etenstijd en je haalt 1600 kilocalorieën

Stel je nu voor dat jij 2000 kilocalorieën per dag nodig hebt, dan val jij 400 kilocalorieën af per dag. Hier is er geen goed of fout. Kies je ontbijt of ontbijt niet. Die keuze is aan jou en doe waar jij je prettig bij voelt!

behalve dan 10 kopjes koffie achter elkaar drinken in de ochtend 😉

Geïnteresseerd in een kop koffie (zonder ontbijt)?

Ben jij enthousiast geraakt door deze blog? Deel deze blog dan met anderen, zodat je dit verhaal niet elke keer opnieuw hoeft te vertellen!

Wij kunnen daarnaast je heel goed helpen met je afslankdoel door dit soort bovenstaande tips en trucs! Neem vrijblijvend contact op voor kennismakingsgesprek!

CONTACT

Bronnen

  1. Monzani, A., et al. (2019) A Systematic Review of the Association of Skipping Breakfast With Weight and Cardiometabolic Risk Factors in Children and Adolescents. What Should We Better Investigate in the Future? Nutrients journal
  2. Ballon, A. et al. (2018) Breakfast Skipping Is Associated with Increased Risk of Type 2 Diabetes among Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. The journal of nutrition




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.