fbpx

Koolhydraten zijn je vrienden

koolhydraten zijn je vrienden

Op veel plekken lees je dat koolhydraten slecht zijn voor je gewicht. Waar komen die verhalen vandaan? Wat doen ze nu echt? Lees dan nu verder!

Wat zijn koolhydraten?

Een koolhydraat valt onder de naam “Voedingsstof”. Koolhydraten worden ook wel een “macronutriënt” genoemd.

Macro = groot
Nutriënt = voedingsstof

Als één van vier grote voedingsstoffen zorgt een koolhydraat ervoor dat je goed presteert. Je bent scherper, je krijgt energie en je stoelgang wordt er beter van. Dat klinkt allemaal alsof het geen kwaad kan, toch? Dat klopt! Een koolhydraat is belangrijk voor je lichaam. Deze voedingsstof bestaat uit…

De andere macronutriënten zijn: eiwit, vetten en energie/kilocalorieën. Sommige rekenen water/drinken ook tot een macronutriënt.

Waaruit bestaan koolhydraten?

Een koolhydraat bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Zetmeel
  2. Vezels
  3. Suiker

De onderdelen zetmeel en vezels zijn het allerbelangrijkst. Deze twee vind je gecombineerd in producten terug. Denk hierbij aan:

  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren couscous
  • Aardappelen/Zoete aardappel
  • Roggebrood

Zetmeel en vezels moet je ook het meeste binnenkrijgen. Elke maaltijd dat je iets eet, eet dan een volkoren product. Dat is nodig om goed naar de toilet te kunnen.
Naast volkoren heb je ook spelt of rogge als tarwesoort. Welke is dan beter?

Zetmeel is een lange ketting met allemaal suikermoleculen aan elkaar. Elke keer als de ketting kleiner wordt gemaakt, krijg je kortstondig energie. Zetmeel geeft daarom langzaam energie af aan je lichaam. Dat is wat je wil!

Welke vormen heb je van tarwe?

Tarwe wordt gebruikt om meel te maken voor pasta’s, maar ook voor brood.
Op basis van gezondheid is het beste om de onderstaande volgorde aan te houden:

  1. Rogge
  2. Volkoren
  3. Spelt
  4. Meergranen/bruin
  5. Wit

In veel gevallen lijkt meergranenbrood gezond, maar deze worden bruin gemaakt door een e-nummer (karamel). Daardoor lijkt het vol met vezels, maar zit er nauwelijks meer in dan witbrood. Als er rogge/volkoren in de naam staat, dan kies je de juiste.
Je hebt dan de juiste tarwesoort gekozen, maar wat nu als je mag kiezen tussen snoep en fruit? In beide zitten suiker…

Volkoren in de naam van een product is belangrijk. Niet alle producten mogen volkoren in hun naam verwerkt hebben. Alleen wanneer ze aan bepaalde regels voldoen.

Suiker is suiker

Leg naast je neer dat suiker uit fruit anders is dan uit snoep. Dat is helaas niet waar. Wel levert fruit veel meer goede voedingsstoffen op dan snoep. In snoep zitten geen vitaminen en mineralen. Dat maakt snoep overbodig eten.
Je hebt voor fruit ook een maximum per dag, namelijk: vier stuks. Veel houden ook drie stuks aan, vanwege de suikerinname!

Let op! Koolhydraten hebben wel één nadeel voor je doel…

In snoep en fruit zit fructose. Een vruchtensuiker dat van nature in fruit voorkomt. Dit gebruiken ze veel voor andere producten, zoals: snoep. Je vindt zelfs fructose terug in honing.

Koolhydraten houden vocht vast

Koolhydraten houden vocht vast per gram. Als je jouw koolhydraten 100 gram per dag verhoogt, dan word je 0,4 kilogram zwaarder. Dat is allemaal vocht die je nodig hebt voor het gebruik van lichamelijke energie bij beweging/sport.
Wanneer jij ervoor kiest om veel chips te eten op zaterdag, dan geeft je weegschaal twee veranderingen op de zondag weer:

  • Je komt aan in vocht door de koolhydraten en zout
  • Je komt aan in gewicht door extra eten, want eten/drinken weegt ook wat

Drie dagen later zie je een deel snel verdwijnen, namelijk: vocht.

In onderzoek zie je het verschil tussen een koolhydraatarm dieet en vetbeperkt dieet liggen rond de 1,5 tot 2 kilogram. Dit is dan in het voordeel van een koolhydraatarm dieet. Wanneer je vocht wegstreept, dan is er geen verschil tussen de twee diëten. Het enige is dat je koolhydraatarm niet lang volhoudt.

Koolhydraatarme diëten worden meestal maximaal 6 maanden volgehouden. Een eetpatroon moet je levenslang kunnen volhouden. Tijdelijk willen veranderen zorgt voor een terugslag of terugval.

Op de hoogte blijven van onze webinars?

Meld je dan aan en krijg regelmatig tips over afslanken en wanneer webinars worden gegeven!

Je bent succesvol aangemeld! Tof!