fbpx

Wat gebruikt meer kilocalorieën: cardio of kracht?

Wat gebruikt meer kilocalorieën: cardio of kracht? 1

Allereerst: stop! Als je met deze gedachte wil gaan sporten dan zit je al verkeerd. Deze gedachte zorgt ervoor dat je alleen gaat sporten om calorieën te verbranden. Dat moet de reden niet zijn om te gaan sporten. Zodra je klaar bent met je afslankdoelstelling, dan stop je vaak ook weer sneller.
De reden dat dit artikel is geschreven heeft te maken dat zelfs professionals aangeven dat krachttraining meer kilocalorieën gebruikt dan cardio(vasculaire) training. Dat is natuurlijk flauwekul, zoals hieronder zal worden uitgelegd:

Korte en lange termijn verbranding van kilocalorieën

Om een onderverdeling tussen kracht en cardio te maken, zal je ook een verdeling moeten maken tussen korte en lange termijn verbranding. 

Korte termijn

Wat gebruikt meer kilocalorieën: cardio of kracht? 2

Met korte termijn verbranding wordt bedoeld dat je veel kilocalorieën gebruikt tijdens het sportmoment zelf. Hiermee gebruik je bij cardio in een uur bijvoorbeeld 600 kilocalorieën als je het volgende doet:

  • 10 km/u hardlopen
  • 60 minuten lang
  • Lichaamsgewicht: 60 kilogram

Alleen, met kracht verbrand je niet zoveel als met cardio:

  • 60 minuten traditionele krachttraining (set oefening, rust, set oefening, enzovoort)
  • Lichaamsgewicht: 60 kilogram
  • Je verbrandt 150 kilocalorieën

De reden waarom je met kracht niet zoveel kilocalorieën gebruikt is, omdat je geregeld rust tussendoor sets.
Je kunt ook niet 20 minuten cardio met 2 uur krachttraining vergelijken. Dat is oneerlijk.

Lange termijn

Wat gebruikt meer kilocalorieën: cardio of kracht? 3Dit is juist weer de verbranding die plaatsvindt op de langere termijn. Hiermee wordt niet het na-verbranden (EPOC) door sporten bedoeld (er is een hype dat je lang een hoger aantal calorieën verbrandt na de training met kracht – grotendeels: onwaar), maar de aanpassingen die het lichaam moet maken om de sport te kunnen uitvoeren. Zo heb je met krachttraining steeds een grotere spiermassa/-kracht nodig om een steeds hoger gewicht te verplaatsen. Deze groei in spiermassa zorgt ervoor dat je in rust meer gaat verbranden. Je moet hierbij niet denken aan 500-1000 kilocalorieën meer, maar 100- 250 kilocalorieën meer per dag. Dat ligt eraan hoeveel spiermassa zich ontwikkelt en natuurlijk in je genen liggen.

Krachttraining = lange termijn
Cardio = korte termijn

Beide manieren zijn om je gezondheid te verbeteren. Daarom zal je nooit afslanken als doel hebben met sporten.
Afslanken is een voedingsdoel!

Afslanken is niet lastig, maar wat vooral lastig is… zijn  de onderdelen die erbij komen kijken. Plan daarom een gratis kennismakingsgesprek in!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.