fbpx

Freek: “Ik ben een zwakkeling met eten”

De laatste tijd vragen mensen naar mijn ervaringen rondom het afslanken. Hierdoor komt het over alsof ik een ijzeren wilskracht heb en altijd tegen alles “nee” kan zeggen op welk moment dan ook. Hier heb je je “wake up call”: ik ben een zwakkeling als het gaat om eten. Echt waar.
Als ik moe ben, dan eet ik geregeld meer dan het “hoort”. Vind ik dat erg? Nee hoor, dan moet ik maar beter slapen de volgende keer.

Hoe kom je daarbij?

Ik heb geregeld dat ik de mist in ga met een eet-doelstelling. Als ik twee kilo lichter wil wegen, dan sta ik van de acht weken vaak één of twee weken stil. Doet het mij wat? He-le-maal niets, omdat er geen tijdsdruk achter staat. Dit is eerder voor mij een leermoment wat ik die week anders had moeten doen. Het leren van die momenten maakt je een stuk sterker.
Een voorbeeld situatie:

  • Je komt uit werk na een uur te hebben overgewerkt
  • Boodschappen doen waar je al wordt verleid tot eten
  • Vervolgens eindig je thuis met een avondmaaltijd waar je trots op bent
  • Je kookt de goede maaltijd en eet dit op
  • Een paar uur later begint een beetje trek op te komen en je weet dat er lekkere snacks in de snackkast liggen
  • Je houdt je koest voor de komende 30-45 minuten
  • Toch begint nu dan echt de trek steeds erger te worden en je opent de snackkast, twijfelt en doet deze dicht
  • Je gaat zitten op de bank om dit vervolgens een paar keer te herhalen
  • Je opent de snackkast nog een laatste keer en pakt gewoon de snack, omdat je van het “gedoe” af wil zijn
  • De zak gaat open en zet je naast je neer à eet smakelijk

Dit is een typisch voorbeeld wat vaak in de week voorkomt. Alleen hier is wat tegen te doen, aangezien het een sterke gewoonte is geworden om naar de snackkast te lopen.

Wat ik deed en nog steeds doe?

Het erkennen van de volgende gewoontes:

  • Ik loop naar de kast om te kijken
  • Ik zie de snackkast als een redmiddel tegen trek
  • Ik geef mijzelf gewonnen, omdat ik moe van mijzelf werd

Alles had te maken met het moment dat je naar de kast toe liep, omdat je trek kreeg. Na het avondeten lijkt het lastig te zijn om weer te kiezen voor normale tussendoortjes, zoals: magere kwark, fruit, boterham, beetje salade, snackgroenten, enzovoort. Het moet perse iets anders zijn dan wat je overdag eet. BOEM! Daar heb je weer een gewoonte te pakken die door de omgeving wordt gestimuleerd. Je kunt namelijk ook kiezen voor chips, gebak, chocola of andere calorierijke voedingsmiddel.

Hoe loste ik de gewoontes op?

Om een gewoonte op te lossen, kan je deze het beste aanpakken door deze te veranderen! Zie hieronder wat tips:

  1. Lopen naar de snackkast als je trek hebt
    – het vervangen voor een huishoudelijke taak
    – buiten even wandelen (met een hond bijvoorbeeld)
  2. De snackkast zien als laatste redmiddel tegen trek
    – in de koelkast staat kwark en probeer die kwark lekker te maken met een recept
    – moment voor jezelf nemen en bewust denken: is de trek zo erg dat ik er last van heb? Vervolg dit met een andere taak voor die dag
  3. Ik geef mijzelf gewonnen
    – Deze wordt opgelost als de gewoonte van het bezoeken van de snackkast ook wordt opgelost

Hoe vaker je deze andere handelingen herhaalt, hoe sneller het een gewoonte wordt.
Denk maar terug aan je eerste autorijles en hoe makkelijk je nu rijdt?

Implementatie-intenties

Dit is een lastig woord, maar goed in te passen in het dagelijks leven. Veel gewoontes heb je niet door, omdat je het automatisch doet. Die automatisme moet je doorbreken en tegelijkertijd implementatie-intenties plaatsen. Een makkelijke beschrijving van een implementatie-intentie is dat je jezelf een verandering herinnert, waarin je van gewoonte wil veranderen door concrete/duidelijke, praktische oplossingen en op welk moment je ze wil toepassen. Bijvoorbeeld:

  • Post-it neerhangen met daarop een precies tijdstip waar je normaal naar de snackkast zou gaan en dat je dan de was gaat vouwen
  • Je hangt caloriearme kwarkrecepten op, die je maakt als je trek hebt en naar de snackkast wil gaan (vaak gekoppeld aan een tijd)
  • Wanneer je trek krijgt en naar de snackkast wil lopen, dan ga je alvast tandenpoetsen

Doe er alles aan om je verandering gemakkelijk te maken door duidelijke voorbeelden.
Even in andere situaties:

  • Maandag als ik uit werk kom, ga ik meteen hardlopen
  • Om 21:00 als trek krijg, ga ik even de afwas doen
Implementatie-intentie: wanneer (situatie),  dan (gedrag die je wil zien)

Als jij een neiging hebt om te veranderen, maar er geen voorbereiding voor treft…. dan zal dit altijd een probleem blijven.

Mijn adviezen voor jou als lezer

  • Sluit jezelf af voor hype artikelen met informatie (laat je niet overspoelen door informatie)
  • Zoek niet naar een medisch wonder die héééél misschien op jou slaat
  • Afslanken is werken aan jezelf en eetgewoontes
  • Erken je problemen in eetgewoontes en zoek het niet alleen in voeding
  • Leer hoe andere ex-obese mensen hun situaties oplossen, maar verwacht niet precies dezelfde resultaten
  • Laat de weegschaal niet bepalen of je goed bezig bent of niet
  • Accepteer de kleine overwinningen in eetgewoontes
  • Een traject is regelmatig één tot twee jaar en niet drie tot zes maanden

Ben je klaar voor het veranderen van jezelf? Dan kun je altijd eens vragen wat Body2Coach voor jou kan betekenen.

HELP MIJ!

 

The following two tabs change content below.
Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Laatste berichten van Freek Verbeet (toon alles)

Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Reageer

*

captcha *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Indien u doorgaat deze website te bezoeken, gaat u akkoord met cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in. Indien u verder scrollt op de website dan stemt u toe in het gebruik van cookies. Het gebruik van cookies wordt toegelicht in onze privacyverklaring.

SLUITEN