fbpx

Dit zijn de reden waarom jij vastloopt met afslanken

Als begeleider en/of coach helpen wij dagelijks veel mensen met hun afslankdoelen. Doordat de voedingsbranche nogal slordig met coaching omgaat, krijgen wij geregeld mensen met bepaalde eisen waaraan een “dieet” moet voldoen:

  1. Een weekmenu
  2. Vertellen wat gezond en ongezond is, terwijl ze al aangeven dit te weten….
  3. Een stok achter de deur zijn

Deze eisen maken het een vakman/-vrouw niet makkelijker, omdat er dan twijfel bestaat over wie de vakman/-vrouw nu is – de cliënt of de vakman zelf? Een eisenpakket geven betekent dat je alle kneepjes van het vak al kent en meestal geeft zo’n persoon in een gesprek ook al aan: “ik weet al wat gezond en ongezond is met voeding”. Dat zijn meteen al signalen om mee om te gaan als coach.

Een weekmenu is bijvoorbeeld een dooddoener als het gaat om het begeleiden met afslanken. Mensen verwachten een volledig weekmenu, terwijl het aanleren van vaardigheden veel belangrijker is. Wat heb je aan een eetschema als je het niet eens kunt volhouden? Hier wat voorbeeld vragen of je coaching kunt gebruiken: wat moet je doen als je uit eten gaat? Wat is je gevoel op het moment dat je een keuze maakt? Welke motivatievorm is bij jou van toepassing? Wat moet je doen om je motivatie zo hoog mogelijk te houden? Verwacht je dat je vanuit binnenuit gemotiveerd moet zijn?

Eis nummer drie is een normale vraag vanuit een cliënt. Je kunt als coach een rol spelen in de weegmomenten of dat iemand weer uitkijkt naar het coachgesprek om weer gemotiveerd aan de slag te gaan.

Wat is de reden dat je blijft hangen met je gewicht?

Hiervoor zijn aanwijsbare redenen waarom je blijft stilstaan met je afslankdoelstelling:

  1. Je overschat je eigen vaardigheden, zoals elk mens (wij doen dat ook geregeld)
  2. Je onderschat je calorie-inname, ondanks je gebruik van een applicatie
  3. Je weet niet wat een coach is of doet
  4. Het weigeren te geloven dat minder kilocalorieën nodig zijn om af te slanken
  5. Je onderschat de fase van behoud van lichaamsgewicht
  6. Je overschat je eigen vaardigheden

Als mens wil je het liefst alles kunnen en liever geen fouten maken. Vooral geen fouten maken geeft mensen soms veel druk op hun eigen leven. De lat ligt te hoog en vaak onbereikbaar. Dit heeft een sterke invloed op hoe jij je gedraagt met het volgen van een voedingspatroon. Hoe ga jij het volhouden als de baby huilt, tegelijkertijd je baas belt voor advies en eigenlijk het moment was om te koken? Dit is een voorbeeld van multitasking wat niemand kan, maar wat wij wel verwachten van onszelf. Je denkt dat je het aan kunt, maar dat is niet zo.
Dit bovenstaand voorbeeld gebeurt ook met het volgen van een voedingsschema/dagmenu. Het kennen van goede voedingsmiddelen brengt je nergens met afslanken. Dat is het eerste wat wij cliënten aanleren en waar mensen ook enthousiast over raken. Wij spelen in op deze overschattingen door te werken aan een onderdeel wat helemaal nieuw is voor jou: coaching op de zere plekken.

  1. Je onderschat je calorie-inname

Dit is een punt waar veel discussie over ontstaat bij de cliënt zelf. Deze onderschatting gaat botsen met de overschatting van onze vaardigheden. Je doet zo je best met het invullen van je FOOD-app en dan krijg je te horen dat er een foutmarge is, of te wel: je eet meer kilocalorieën dan de app aangeeft. Hoe meer je afweegt, hoe kleiner de foutmarge die er bovenop moet worden geteld.
Stop met het onderschatten van je calorie-inname, want je mag er gerust 200-300 kilocalorieën bovenop tellen in het minste geval. In onderzoek tonen ze aan dat mensen hun calorie-inname onderschatten [1] en beweging overschatten [2]! Dat is dubbelop een mokerslag voor je afslankdoel.

  1. Je weet niet wat een coach is of doet

Helemaal niet erg. Dit is een punt waar professionals zelfs moeite mee hebben, omdat het begrip trainer en coach door elkaar heen worden gebruikt. Een Personal Trainer is niet automatisch een coach en andersom, want een coach ondersteunt het proces naar het doel toe. Dat lijkt een Personal Trainer ook te doen, maar een trainer traint je volgens een bepaalde manier en motiveert je om vol te houden tijdens de training. Als de training is afgelopen, dan houdt het motiveren ook op. Een coach gaat net wat verder dan dat.

Voorbeeld:

– Trainer zal de oplossing zijn om structuur in het sporten te geven aan een persoon
– Coach zal de cliënt adviseren en ondersteunen met het maken van een structuur in sporten. De cliënt wordt gestimuleerd om eigen ideeën toe te passen met de sturing van een coach.

Een coach werkt meer met gedragsverandering, terwijl een trainer vooral oppervlakkige oplossingen geeft om het gedrag direct te veranderen. Denk hierbij aan: voedingsschema en trainingen geven.
Een coach kan advies geven om gedrag te laten veranderen, waardoor een trainer in beeld komt als oplossing voor het veranderen van sportgedrag.
Zelfs in dit onderwerp zijn er grijze gebieden, waardoor Personal Trainers meer richting coaching gaan. Ze gaan zich interesseren in de cliënt zelf en dat is alleen maar goed!

  1. Minder kilocalorieën nodig om af te slanken?

Jazeker! Zoals je net gelezen hebt is 1200 kilocalorieën in de FOOD-app niet precies 1200 kilocalorieën. Dat zijn weer die foutmarges.
Als jij met 1400 kilocalorieën maar 0,4 kilogram verliest en je doel is 0,8 kilogram per week, dan moet je die foutmarges erkennen. Als je in werkelijkheid 1700 kilocalorieën eet, terwijl de FOOD-app 1400 kilocalorieën aangeeft, dan is het geen probleem om je calorieëndoel op 1200 kilocalorieën per dag te zetten.
Hetzelfde geldt als je geen FOOD-app gebruikt, dan kun je gewoon één boterham minder eten en kijken wat het effect is. Je moet dan wel op gevoel uitstekend weten wat je behoefte aan eten is om af te slanken of aan te komen.

  1. Je onderschat de fase van behoud van lichaamsgewicht

Veel mensen komen met een vraag binnen om af te slanken. In een coachgesprek kom je erachter dat afslanken belangrijk voor ze is, maar dat ze het niet kunnen volhouden. Vervolgens kom je in een coachgesprek erachter dat het afslanken ze wel vier keer is gelukt. Dan is afslanken dus niet het probleem, maar het volhouden. Laat het volhouden nu een vak apart zijn! Daar kan een coach veel werk verrichten.

Voorbeeld afslanktraject:

2 maanden – leren van basis vaardigheden, eetgewoontes ontdekken/aanpakken, resultaat boeken indien mogelijk

2 maanden – meer resultaat halen met betrekking tot lichaamsgewicht (of zonder weging!), blijven bespreken/aanpakken van knelpunten en structuur in het leven geven

2 maanden – basisvaardigheden behoud van lichaamsgewicht, coaching voor motivatie en indien gewenst: diepere toevoegingen met betrekking tot theorie en de praktijk

Je bent in totaal dan zes maanden bezig, terwijl de meeste binnenkomen en verwachten binnen drie tot vier maanden klaar te zijn met tien kilogram. Om af te sluiten met dit verhaal:

“Als de basis niet goed is, dan heeft het geen zin om te praten over de kleine details”

 

Bron

  1. Schoeller, D.A. (1995) Limitations in the Assessment of Dietary Energy Intake by Self-Report. Metabolism, Vo144, No 2, Suppl 2 (February), 1995: pp 18-22
    http://www.nutriclinicacolombia.org/images/premiojfp/Convocatoria2018/Limitations-in-the-Assessment-of-Dietary-Energy-Intake-by-Self-Report.pdf

  2. Dyrstad, Sindre M; Hansen, BjØrge H.; Holme, Ingar M.; Anderssen, Sigmund A. (2014) Comparison of Self-reported versus Accelerometer-Measured Physical Activity. Medicine & Science in Sports & Exercise: January 2014 – Volume 46 – Issue 1 – p 99–106
    https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2014/01000/Comparison_of_Self_reported_versus.15.aspx
The following two tabs change content below.
Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Laatste berichten van Freek Verbeet (toon alles)

Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Reageer

*

captcha *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Indien u doorgaat deze website te bezoeken, gaat u akkoord met cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in. Indien u verder scrollt op de website dan stemt u toe in het gebruik van cookies. Het gebruik van cookies wordt toegelicht in onze privacyverklaring.

SLUITEN