fbpx

Volg geen crashdieet, maar ga verstandig afvallen!

crashdieet

Hop jij van een koolhydraatarm dieet naar een ketogeen dieet? Of van een eiwitrijk dieet naar intermittent fasting? Je probeert van alles, maar je houdt het nooit vol. Tijdelijk verlies je kilo’s, maar die zitten er in een korte tijd gewoon weer aan. Herkenbaar? Je bent niet de enige die dit overkomt. In dit blogartikel vertellen wij je waarom het volgen van een crashdieet geen goed plan is en krijg je handvatten om op een goede manier af te slanken.

Bekende crash diëten werken niet (lang)

Op Facebook of Instagram lijkt het alsof iedereen kan afvallen, behalve jij. Is dat wel eerlijk om jezelf zo te vergelijken met anderen die je niet kent? Veel websites gebruiken foto’s die jaren later nog steeds verkopen. Niemand kan de mensen vanuit de foto’s benaderen voor informatie over het verloop van een traject. In 95% van de gevallen valt een persoon terug na drie tot vijf jaar. Vaak volgen deze mensen bijvoorbeeld een crashdieet ziekenhuis.

Wat is een crashdieet dan precies?

Om uit te leggen waarom veel mensen een terugval hebben, vertel ik je eerst wat een crashdieet is. Mensen die veel willen afvallen volgen vaak een crash dieet. Hierbij krijg je weinig kilocalorieën binnen en verliest iemand snel gewicht. In een korte tijd valt deze groep veel af. Toch is dit allesbehalve een gezonde levensstijl, want iemand krijgt minder dan 800 kilocalorieën per dag binnen. Wanneer ze dan weer ‘normaal’ eten, vliegen de kilo’s er alweer direct aan.

Dit valt onder een extreem dieet

Het is geen hogere wiskunde om een crashdieet te herkennen. Hieronder een overzicht van herkenningspunten:

  • Je mag een bepaalde productgroep niet eten. Denk aan koolhydraten;
  • Een bepaald product werkt (te) goed voor jouw doel;
  • Combinaties van producten mogen niet;
  • Heel weinig kilocalorieën per dag (lager dan 1200 kilocalorieën);
  • Het dieet raadt een normale voedingsstof af.

Val jij helemaal niet af, ondanks je denkt weinig te eten? Hier vind je een link waarom te weinig eten vaak niet voorkomt.

Waarom een terugval met afvallen niet uitzonderlijk is

Terugvallen is dus geen onbekend fenomeen in de wereld van vetverlies. Het komt vaak voor twee dingen:

  • Je ziet alleen maar de meest succesvolle afslankers online. Deze personen ken je niet en toch wil je hetzelfde resultaat. Binnen vier weken minimaal vier kilo verliezen. Normaal verliest iemand gemiddeld twee kilogram per maand over een jaar gezien. Wat is dan de reden dat jij bovennatuurlijke resultaten verwacht? Je legt dus de lat veel te hoog voor jezelf.

 

  • Extreme diëten zorgen voor te snel afvallen en dit leidt weer tot een terugval. Veel productgroepen die je volgens jezelf niet mag eten, maar die je wel dagelijks ziet in reclames of tijdens uitjes. Onze maatschappij is niet gericht op het volgen van een koolhydraatarm dieet of ketogeendieet.. Hoe langer je je weerhoudt van deze producten, hoe meer je ze wil.

Schokkend is dat bijna alle bekende diëten voldoen aan de bovenste punten. Niet veel diëten die zitten onder de 1200 kilocalorieën per dag, maar ze komen wel rond dit getal uit. De diëten leggen dan geen nadruk op kilocalorieën, maar doen dat onbewust wel. Dat is namelijk de enige manier om te af te slanken. Te snel afvallen werkt op termijn averechts.

Het wordt tijd dat je leert om minder extreem te kijken naar afslanken! Klaar voor? Hier komt het…

Tips om op een verstandige manier af te vallen

Natuurlijk wil je niet te snel afvallen. Hieronder staan belangrijke praktische tips om jouw huidige crashdieet minder extreem te maken:

  • Besef dat er niet één specifieke voedingsstof is die je afslankdoelen in de weg zit. Koolhydraten zijn oké, zuivel is prima, enzovoorts;
  • Verbied jezelf niets, maar verminder je hoeveelheid eten per dag. Het gaat om het aantal calorieën;
  • Verwacht niet elke week maximale resultaten qua gewichtsdaling. Je gewicht schommelt. Misschien blijft je gewicht redelijk stabiel, maar maak je spiermassa aan;
  • Geloof niet in overdreven positieve resultaten op het internet. Gebruik je boerenverstand;
  • Je moet weten wat afslanken is en wanneer dit gebeurt;
  • Weet welke (negatieve) onderdelen meespelen bij een gewichtsmeting. Denk aan vochttoename, gewicht van eten/drinken, enzovoorts;
  • Vraag aan mensen die succesvol zijn afgevallen hoe lang zij het dieet al volgen. De meeste zijn positief over hun dieet wanneer zij net een maand bezig zijn.

Nu heb jij als het goed is een goed beeld van verstandig afvallen!

Neem afscheid van een crashdieet en te snel afvallen!

Behaal jij niet het gewenste resultaat en/of wil jij weten hoe je op een gezonde, duurzame manier afscheid neemt van overtollige kilo’s? Ons team staat voor je klaar. Neem via onderstaand contactformulier contact op met onze specialist of bel naar 06 – 488 40 976

Contactformulier

  • Mijn gegevens:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.




Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.