fbpx

Afvallen lukt niet… een kwestie van zwakte?

Je wordt wakker, loopt naar de badkamer en kijkt vervolgens in de spiegel. Je voelt je onzeker en niet mooi, omdat mensen in de omgeving geregeld laten weten dat je vreemd bent in deze maatschappij. Je bent namelijk zwaarder dan een ander deel van de bevolking. Ben je daarom nu te zwak ten opzichte van andere mensen? Om dit beter uit te leggen is er eerst een uitleg nodig over de verschillende soorten eters en beweegpatronen.

Welke soorten eters heb je?

Je hebt vele soorten eters als je kijkt naar hoeveelheid, maar deze drie blinken uit:

  1. Slanke mensen die denken alles te kunnen eten
  2. Mensen met overgewicht die de hele dag door eten
  3. Mensen met overgewicht die onregelmatig eten, maar in grote porties

De eters 2 en 3 kijken vaak vol jaloezie naar eter 1, maar dat is onterecht. Waarom vergelijk je jezelf met iemand anders en weet je dan ook wat diegene de hele dag dooreet? Meestal zie je een kort moment van iemand en denk je dat diegene dat elke dag doet, omdat je het zelf gewend bent. Vaak is dat niet zo, maar wanneer dat wel zo is dan zie je vaak de verschillen in hun beweegpatronen.

Welke verschillen zijn er in beweegpatronen

Afvallen lukt niet... een kwestie van zwakte? 1

Met beweegpatroon wordt niet het sporten alleen bedoeld, maar ook hoeveel je ernaast beweegt (wandelen naar werk, fietsen naar de supermarkt, enzovoort). Diegene die dan veel kan eten, beweegt dan ook veel meer op een dag. Dit voorbeeld zie je veel terug bij cliënten van Body2Coach die willen afvallen. Zij geven dan een 3 (v.d. 5) als cijfer in hoeverre zij actief zijn over de dag (1= niet actief, 5 = zeer actief). Vervolgens kijk je naar een functie en zie je dat het kantoorfunctie is, waarbij eerder het cijfer 1 kan worden toegekend.
Nog een voorbeeld bij de vele mensen uit de zorg die ik begeleid. Zij geven dan 4 of 5 als cijfer, terwijl dit gerekend kan worden als 2 of maximaal 3.
Dit bovenstaande voorbeeld wordt ook door de wetenschap bekeken. In dit onderzoek [1] wordt duidelijk dat beweging 51-75% wordt overschat!

Aankomen is niet een gevoelsmatigheid!

Jullie weten nu na de duizenden blogs over afslanken, dat de volgende formule geldt voor aankomen of afvallen:

Aankomen = kilocalorieën in HOGER DAN kilocalorieën uit

Afvallen = kilocalorieën in LAGER DAN kilocalorieën uit

Het is dus een wiskundige berekening die je kunt maken om te zien wat je nodig hebt en gebruikt aan kilocalorieën. Als je dat niet accepteert, dan kun je beter ook de volgende alinea’s niet lezen ;-).

Voel je je zwak door te vergelijken met anderen? Stop daarmee!

Is het wel verstandig om te kijken naar andere mensen? Een mooi onderscheid die een collega in de branche maakte over zelfcompassie en zelfmedelijden. Wanneer je denkt dat je alleen bent en jezelf een hoopje as vindt, dan heb je zelfmedelijden. Dit is een element welke je moet voorkomen, omdat je er diep ongelukkig van kunt worden. Juist wanneer je weet dat er andere mensen zijn die er ook met deze “problemen” zitten, dan krijg je meer compassie met jezelf. Je weet tenslotte dat er meerdere mensen zijn die ook zitten te vechten tegen een bepaalde eetlust. Weet altijd: je bent niet alleen. Dat is de enige manier waarop je naar andere mensen moet kijken, om compassie voor jezelf te tonen.
De “fout” is dan dus dat je jezelf vergelijkt met iemand anders die in een compleet andere wereld zit (andere opvoeding, andere omgeving met eten, enzovoort). Het kan zijn dat je ouders hebt gehad die niet eens wisten dat je twee stuks fruit per dag moest eten. Hoe kan jij dit dan aangeleerd hebben?

Waarom hebben sommige mensen geen abnormale eetlust?

Afvallen lukt niet... een kwestie van zwakte? 2

Heb jij bovendien gezien wat iemand anders elke dag eet aan kilocalorieën? De mensen die minder stoeien met het lichaamsgewicht eten vaak onregelmatig en eten misschien bij jou in de buurt ineens heel veel (uit eten –> wat een lekkere smaak heeft). Wie zegt dat hij/zij overdag ook heel veel gegeten heeft?
Wat doen mensen met een enorme eetlust dan? Die eten overdag hun normale porties aan eten en zijn bezig om de dag door te komen met een eetpatroon die zij goed vinden en gaan dan vervolgens uit eten. Aangezien je gewend bent om veel eten, dan zal je lichaam ook meer volume (kilo’s voedsel) eisen met maaltijden. Je lichaam past zich continu aan.
Of je hebt nog een andere situatie waarin iemand met overgewicht veel kan eten, maar zichzelf helemaal vergeet met eten/drinken. Zij gaan dan uit eten wanneer zij niet meer afgeleid worden door werk of andere afspraken. Hierdoor ga je nadenken over het feit dat je eigenlijk nog niets hebt gehad! In zo’n situatie eet je dan bijvoorbeeld netjes over een langere periode 400 kilocalorieën. Dit, terwijl je dagelijks 1700 kilocalorieën nodig hebt. Vervolgens eet je zo 1500 kilocalorieën weg met een drie gangenmenu en kom je daarmee op 1900 kilocalorieën. Dat is een overschot van 200 kilocalorieën en je komt in vetmassa aan… daar zit je dan met je “goede” gevoel, want je hebt toch zo weinig gegeten? 

Jij bent zwak, want…

Waaruit blijkt dat je zwak bent als je overgewicht hebt? Door andere mensen die het volgende zeggen?:

  • “Ieder pondje gaat door het mondje”
  • “Je bent er zelf bij”
  • “Weet je wat werkt? Vaker je hoofd van links naar rechts bewegen”

Zulke opmerkingen slaan echt nergens op. Dat je dit tegen jezelf  zegt is prima, maar iemand anders heeft geen flauw idee hoe lastig het is om in deze omgeving van eten af te blijven. Wij worden namelijk elke dag bestookt met allerlei voedingsmiddelen, producenten die marketing op de persoon richten en via een slinkse wijze je weten over te halen om hun producten te kopen. Denk hierbij ook weer aan de smaak van voedingsmiddelen, waardoor je gewoon wat meer eet dan gebruikelijk.

Dus… wat houdt dat in?

  • Mensen met overgewicht zijn niet zwak
  • Stop met het vergelijken van jezelf met anderen, want je hebt vele soorten eters
  • Mensen die makkelijk aankomen overschatten hun eigen beweegpatroon
  • Je komt in alle situaties aan als je meer kilocalorieën eet dan dat je gebruikt
  • Omgeving bepaalt ook wat je eet/drinkt

Referenties

  1. Lichtman, S.W., Pisarska, K., Berman, E.R. & Pestone, M. (1992) Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects. The New England Journal of Medicine

Ben je op zoek naar iemand die jou vertrouwt en je verder kan helpen? Neem dan eens de tijd voor een gratis kennismakingsgesprek!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.