Afslanken: je planning kan beter!

Je staat op en vervolgens eet je je ontbijt en je gaat naar werk. Ze hebben daar van die lekkere broodjes in de kantine, zodat je thuis niets hoeft mee te nemen. De broodjes waren dit keer zo lekker dat je er toevallig twee weg eet. Ach, je kunt het hebben met een zware dag voor de boeg… toch?
Of… je staat 30 minuten voor tijd op en je doet je ochtendritueel en gaat naar werk. Je eet tijdens de lunch één boterham en drinkt liters koffie of thee. Je haalt het tot het einde van de werkdag en thuis begin je spontaan trek te krijgen. Wat doe je? Wacht je tot het eten of eet je toch snel twee boterhammen met beleg? Dat is normaal toch?

FOUT!

Dat zijn situaties die vaak voorkomen bij mensen die werken op een kantoor met een kantine of niet van vroeg opstaan houden.
Bij situatie één scheelt het jou ‘s ochtends eten klaarmaken en zij maken de lunch toch lekkerder dan jij zelf. De broodjes die je zojuist hebt genomen zijn ook twee keer zo calorierijk ten opzichte van een normale volkoren boterham! Toch maar tijd maken voor eigen boterhammen mee te nemen?
Als je bij situatie twee nu iets eerder opstaat en je eten klaarmaakt, dan heb je het grootste probleem te pakken. Je gunt jezelf geen tijd om een gewoonte te maken voor het maken van een dagmenu voor jezelf. Plannen, plannen, plannen!

Als je niet je eten plant, dan faal je bij voorbaat al

afvallen en plannen

Het klinkt gemeen, maar het werkt wel zo. Veel cliënten van ons bereiken hun wekelijkse doelen niet, omdat zij een eiwitinname en het in de gaten houden van de kilocalorieën bijvoorbeeld lastig vinden. Die eiwitten zijn lastig, omdat je ineens moet gaan plannen om je eiwitten te halen. Als je de hele dag druk bent, dan wil je niet nog een onderdeel erbij hebben in je planning. Dit is een teken dat je niet de tijd wil investeren in je eetpatroon, maar dat je de drukte van bijvoorbeeld je werk laat overheersen. Daarin ben je vrij, maar ben je dan wel klaar om doelgericht aan de slag te gaan met jezelf? Wat maakt het dat iemand anders 60 uur werkt en op gewicht blijft, maar iemand anders niet? Dan blijven wij vooral hameren op planning.

Om je te helpen zijn er een aantal tips om aan jezelf te werken met een planning:

Hoe ga je te werk met plannen?

Je hebt verschillende stappen die je kunt ondernemen (oh ja, jij ook druk baasje…):

  1. Kies een moment uit waar je vijf tot tien minuten de tijd hebt (anders even 10 minuten minder netflix of werk…)
  2. Bepaal wat je één, twee of drie dagen erna kunt meenemen aan eten en wat je kunt klaarmaken voor het avondeten
  3. Haal je boodschappen afgepast in de supermarkt voor twee of drie dagen

Bij punt twee moet je de nadruk leggen op eiwitrijk eten. Je redt je eiwitten niet als je één keer per dag één half bakje magere kwark weg eet. Dan moet je combinaties maken met gekookte eieren, kwarksoorten, vis, vlees, kip, vleesvervangers en/of soja(bonen). Maarja… welke producten dan? Daar is je planning dus voor bedoeld, omdat iedereen iets anders lekker vindt.
Daarnaast moet je wel de materialen hebben om je eten in te bewaren. Als jij geen bakjes hebt waarin je jouw eten kunt doen, dan neem je ook geen eten mee. Maak het jezelf makkelijk. Hiervoor kun je bijvoorbeeld het volgende gebruiken:

  • Beker voor vloeistof met een draaidop waarin je droge stoffen kunt bewaren (Intratuin: heb je er één voor €15,-)
  • Goed afsluitende bakjes voor fruit en/of ander soort eten

Haal van de bakjes verschillende maten, zodat je voor meerdere maaltijden een keuze hebt. Verder nog een paar kleine praktische tips:

Praktische tip: eet al 80% van je eiwitten voor 16:00, want dan heb je alles al bijna gehad.
Praktische tip 2: eet bijvoorbeeld hüttenkäse onder een plak kaas op brood. Hierdoor stijgen je eiwitten in die maaltijd!

Wij werken dagelijks met deze situaties en zijn experts in het helpen van mensen met afslankdoelen. Neem eens contact op voor een gratis kennismakingsgesprek!




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.