#3 Ex-obees aan het woord

Deze week Vivienne aan het woord die een fantastisch verhaal heeft als vitaliteitscoach en als ex-obees!

Vivienne van den Dungen

1. Wie ben je, wat is je favoriete hobby en wat is je leeftijd?

Ik ben Vivienne 28 jaar en ik woon in Tilburg samen met mijn vriend Armand en twee katten. Ik kom uit een gezin van drie kinderen en daarvan ben ik de jongste. Tijdens mijn middelbare schooltijd zijn mijn ouders gescheiden. Zowel met hen als met mijn broer en zus heb ik een goede relatie. Ik word vaak omschreven als een levendig, enthousiast en zorgzaam persoon. Ik ben leergierig maar vind het daardoor ook lastig soms even stil te staan terwijl het in mijn hoofd nog niet ‘af’ of perfect is. Armand en ik vullen elkaar goed aan waardoor we elkaar juist rustig of actief kunnen maken. Ik heb een open geest en ben van mening dat je zogezegd ‘zelf de slingers op moet hangen’. Na de middelbare school studeerde ik Ruimtelijke Vormgeving op het SintLucas en Design Academy Eindhoven. Tijdens mijn afvaltraject haalde ik mijn diploma als Vitaliteitscoach bij Chivo, Utrecht. Mijn meest favoriete hobby is fitness en dan vooral krachttraining. Ik heb ADHD en heb veel energie, maar kan ik hierdoor ook wat ongeduldig zijn. Door sport kan ik mijn overschot aan energie kwijt en ben ik een stuk rustiger in mijn hoofd waardoor ik leuker ben voor mezelf en mijn omgeving ;-). Ik hecht veel waarde aan mijn relatie met vrienden en familie. Zonder mensen om me heen voel ik me snel futloos, al heb ik op zijn tijd ook een moment voor mezelf nodig om ervoor te zorgen dat ik niet overprikkeld raak. Sinds mei 2018 ben ik volledig zelfstandige en eigenaar van ‘Kneedbaar’, vitaliteitscoaching en massage aan huis. Daarnaast doe ik ook bedrijfsmassage.

2. Wat is volgens jou de reden waarom je zwaarder in lichaamsgewicht was?

Rond mijn 15e ben ik naar een diëtiste gegaan. De reden hiervan was dat ik steeds zwaarder werd terwijl mijn vriendinnen slank bleven. Ik begreep dat nooit, omdat ik heel veel sportte (wedstrijdzwemmen en ballet). Vroeger was ik nooit te dik en we hadden thuis goede eetgewoontes. Pas toen ik zelf kon beslissen wat ik at en met mijn vriendinnen in de schoolpauze lekkere dingen ging kopen, begon ik aan te komen. Bij de diëtiste viel ik 8 kg af, maar toen ik daar stopte ging het bergafwaarts. Ik wist niet hoe ik het spontane uitgaansleven als puber moest combineren met constant op mijn voeding letten. Niemand van mijn vrienden was überhaupt bezig met hun gewicht en op die leeftijd wil je vooral niet buiten de boot vallen. Thuis was het lastig in die periode in verband met de scheiding van mijn ouders. In combinatie met de constante focus op mijn gewicht begon het emotie-eten. Door eten kreeg ik heel even het gevoel controle te hebben. Ik kreeg het eetprobleem Binge Eating Disorder en had het gevoel dat ik mij niet beter kon voelen dan wanneer ik at. Wat ik achteraf heel erg heb gemist is coaching tijdens mijn traject met de diëtiste. Je kan een zestienjarigen niet hetzelfde behandelen als een volwassen persoon.

Toevoeging Body2Coach: de laatste zin van Vivienne kunnen wij het niet meer eens mee zijn! Coaching is een groot gemis tijdens diëtistische consults.

3. Welke slechte eet-/drinkgewoontes had je voornamelijk?

Ik had enorme eetbuien en at dan al het voedzame wat er om handen was. Als dat niet ‘hielp’ haalde ik chocola. Het probleem bij mij was vooral te veel eten en niet per se niet-voedzaam. Daarbij dronk ik bier, maar dat is niet heel uitzonderlijk als puber zijnde. Ik at vooral stiekem zodat niemand het kon afpakken. Ik was bang dat als dat zou gebeuren ik in een gat zou vallen of iets dergelijks. Ik sportte gelukkig nog en had geen klachten.

4. Wat is voor jou de reden dat je ineens bent gaan afvallen? Wat dacht je dat het je zou brengen?

De reden waarom ik startte met afvallen is omdat mijn vriend mij in liet zien dat dit echt een optie was. Ik wilde altijd wel afvallen maar het lukt nooit, dus dacht dat dit er voor mij gewoon weg niet in zat. Ook werd altijd benoemd dat ik ‘gewoon zware botten’ had en ook nooit heel slank zou kunnen zijn. Enkele belangrijke personen lieten mij ook inzien dat ik aardig mocht zijn voor mezelf en dat ik een ontspannen leven kon leiden. Ik ging mezelf het beste gunnen en wilde eindelijk datgene bereiken wat ik al wilde vanaf mijn puberteit: niet meer druk hoeven te maken over kleding of dat ik wel of niet in een vliegtuigstoeltje zou passen. Ik zag hoe vrij mijn vrienden bewogen en wilde dit ook. Het ging dus vooral om het genieten van het leven. Dit lukte mij niet omdat door mijn obesitas veel praktische dingen constante obstakels waren. Ik durfde zelfs bijna niet meer mee te gaan op vakantie, omdat ik me niet prettig voelde in bikini. Ik had geen zin om dit gevoel de rest van mijn leven te hebben. Daarbij zag ik mensen om mij heen strijden tegen ziektes waar zij geen invloed op hadden. Ik besefte me dat gezondheid niet vanzelfsprekend is en dat je hier deels zelf invloed op hebt. Iets waar ik nooit bij stil had gestaan omdat ik altijd nog in goede conditie had en geen klachten had. Meer kunnen genieten van het leven, dat was wat ik dacht dat het mij zou brengen. Dit bleek ook zo te zijn.

Toevoeging Body2Coach: wat een ondersteuning in de sociale omgeving, fantastisch!

5. Wat heb jij gedaan om de slechte eetgewoontes aan te pakken? Vooral op mentaal vlak?

Ik heb een tijd bij een psycholoog gespecialiseerd in eetproblemen gelopen. Rond mijn 20e ben ik daar gestopt. Ik had minder eetbuien, maar ik baalde nog steeds ontzettend van mijn gewicht en had nog steeds last van emotie-eten. Toen ik Armand leerde kennen ben ik mij gaan verdiepen in voeding en wat het nu eigenlijk doet voor je lichaam. Ik ben eigenlijk gelijk mijn voeding gaan tracken om in te zien hoeveel ik at en wat aan het eind van de dag mijn totale genuttigde voedingswaarden waren. Voor mij hielp dat heel erg en nog steeds omdat ik van nature niet goed kan inschatten of ik voldoende heb gegeten of niet. Ik kreeg steeds meer kennis over de voedingswaarde van producten en hoe ik mijn lichaam aan het voeden was. Ik kwam tot het besef dat producten zoals chocola weinig voedzaam waren voor mijn lichaam. Daarbij bleef ik mezelf het beste gunnen en wilde zo goed mogelijk voor mezelf zorgen. Ik heb nog lange tijd bij een psycholoog gelopen, die ADHD heeft gediagnosticeerd wat voor mij een hoop duidelijk maakte. Het gaat niet om die term maar om het feit dat ik toen beter wist waar mijn valkuilen lagen en ik hoe mijn energiebalans kon bewaren. Ik had namelijk vaak het gevoel dat ik de controle kwijt was, omdat ik snel overprikkeld was en kreeg dan eetbuien. Door deze ontdekking kan ik nu op een gezonde manier de controle houden over negatieve stress. Hierdoor heb ik dus ook minder vaak de behoefte om te emotie-eten. Daarbij heb ik veel geleerd over voeding, beweging, slaap, stressmanagement en lifecoaching tijdens mijn opleiding tot Vitaliteitscoach. Energiebalans, goed slapen, mijzelf het beste gunnen en niet over mijn grens gaan is voor mij de sleutel.

6. Welke tegenslagen heb jij meegemaakt? Wat deed je eraan?

Tegenslagen heeft iedereen. Iedereen maakt nare dingen mee, slaapt een keer slecht, heeft te veel stress of wordt beïnvloed door de omgeving. Wat ik deed is teruggrijpen naar mijn levensdoelen: wat wil ik? Constant die motivatie erbij pakken. Wat ik vaak zie is dat de motivatie van mensen ’dun zijn’ is. Maar dit is vaak niet het echte doel. Het doel is vaak gelukkig zijn, onbezorgd zijn, kunnen genieten van het leven. Dit kan ook als je drie of 5 kg zwaarder bent. Als ik een terugval had gehad, dan probeer ik daar niet te erg van te balen maar gewoon weer te grijpen naar mijn motivatie. Soms lukt dat wel en soms niet, maar het heeft nooit langer dan een of twee maanden geduurd voor ik mijn goede gewoontes weer had herpakt. Bij een eetbui vraag ik me altijd af of eten mij nou echt datgene brengt waar ik behoefte aan heb. Het antwoord is natuurlijk altijd nee. Dit betekent niet dat de eetbui dan nooit doorzet. In dit geval probeer ik er heel bewust voor te kiezen en er niet van te balen. Door verantwoordelijkheid te nemen voor je keuze is het niet meer nodig jezelf te straffen door nog meer te eten.

Toevoeging Body2Coach: wij kunnen ook bevestigen dat “dun zijn” vaak gekozen wordt als motivatiefactor. Dit zorgt voor tijdelijke motivatie en wanneer je slanker bent, dan vervalt de “nieuwigheid” van het nieuwe lichaam en ook vaak de gewenste motivatie. 

7. Wat vond de (sociale) omgeving van je obesitas-situatie en hoe reageerden zij erop?

Mensen vonden me altijd mooi hoe ik was. Ik was altijd vrolijk in de omgang en kwam niet onzeker over. Op een gegeven moment had ik mijn obesitas zelf ook geaccepteerd. Maar dit ging vooral om het fysieke. Toen ik er bewust van werd dat ik meer kans had op het metabool syndroom had ik er iets minder vrede mee. Over gezond of niet gezond is nooit echt gepraat. Ik had in ieder geval nooit klachten. Ook mijn vriend, die zelf afgetraind was (en is) vond mij mooi zoals ik was. Toch wil nooit terug naar die omvang. Dit heeft niet te maken met hoe ik er uitzag, maar met dat ik nu veel beter in mijn vel zit. Dat is het allerbelangrijkste. Het maakt daarom niet uit of je dik of dun bent, als je genoeg beweegt, geen klachten hebt en je zit lekker in je vel is er geen probleem. Ik wil daarmee ook meteen duidelijk maken dat ik niet vind dat obese mensen per definitie moeten afvallen. Voor mij heeft afvallen gewerkt maar ieder heeft zijn of haar eigen levensdoelen waar een unieke weg ernaartoe voor geldt.

8. Wat kan jij meegeven aan mensen om vol te blijven houden? (denk hierbij aan apps, mentale gedachtes, keuzes, enzovoort)

Wat ik vooral lastig vond waren de reacties uit mijn omgeving toen ik heel wat kilo’s kwijt was. Mensen waren bezorgd of ik aan het doorslaan was en daarbij zit er ook vaak een stukje jaloezie. Ik heb dat zelf ook gehad toen ik dikker was. Dat is helemaal niet erg, dat hoort bij de mens. Maar als de persoon die aan het afvallen is moet je daar goed mee om kunnen gaan en je hierdoor niet laten tegenhouden. Toen ik op mijn laagste gewicht was (75 kg) ging ik soms meer eten om kritiek van mensen te voorkomen. Ik vond het best lastig om heel blij met mezelf te zijn, terwijl iemand anders dat niet was met zichzelf. Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe lichaam en levensstijl. Wees blij dat jij voor jezelf hebt gekozen en het enige wat je kan doen is anderen er mee helpen.

⁃ Blijf jezelf de vraag stellen of je je levensdoelen aan het nastreven bent.

⁃ Baal niet te lang bij een tegenslag, dit heeft totaal geen nut. Evalueer waarom je deze terugslag
gehad, registreer dat en ga gewoon weer verder.

⁃ Zoek voor jezelf een hele duidelijke motivatie waarom jij wil afvallen. Waarom wil je afvallen?
Hoe ziet jouw leven eruit als je die kilo’s kwijt bent? Dit zijn de vragen die er toe doen. Probeer
het voor jezelf tastbaar te maken, zoek afbeeldingen die daarmee te maken hebben. Kijk dan
niet naar afgetrainde mensen maar naar, bijvoorbeeld, een rustig strand als je rust en balans wil
nastreven.

⁃ Vraag hulp en probeer niet alles alleen te doen. Zowel aan je omgeving als specialisten. Ik
gebruik zelf mijn coaching-opdrachten die ik klanten geef bij een vitaliteitstraject. Enkele
hiervan zijn het maken van levensdoelen, het opstellen van een prioriteitenlijst, meditatie (voel
je een eetbui opkomen, adem een paar keer lang in en uit om je lichaam en geest tot rust te
brengen), ik gebruik de app Simple Habits.

⁃ Informeer je omgeving over je traject. Vraag of ze bereid zijn hier rekening te houden.
Misschien kom je er achter dat je bepaalde mensen beter een tijdje niet kan zien.

⁃ Doe meer van wat werkt en doe minder van wat niet werkt.

⁃ Zoek naar een beweegvorm die jij leuk vindt. Dit hoeft niet fitness te zijn, maar kan ook een
teamsport, wandelen of fietsen zijn. Bewegen is niet alleen een goede ondersteuning voor je
afvaltraject, maar is ook goed voor je mentale welzijn. Let wel dat alleen beweging er niet voor
zorgt dat je al die kilo’s kwijt raakt, het gaat vooral om voeding.

⁃ Maak het jezelf niet te moeilijk. Als je vrienden onbeperkt sushi willen eten, vraag dan of ze er
voor open staan naar een restaurant met vaste gerechten te gaan. Thuis kun je online de kaart
bekijken en een keuze maken. Zo voorkom je dat je onder groepsdruk toch die spareribs pakt
in plaats van een magere biefstuk.

⁃ Als je hulp wil inschakelen zoek naar iemand die ook coaching geeft. Coaching is namelijk de
basis van je mentale en fysieke gezondheid.

Vivienne heeft een eigen coachpraktijk genaamd ikbenkneedbaar.nl

Geïnteresseerd in coaching?

CONTACT

The following two tabs change content below.
Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Laatste berichten van Freek Verbeet (toon alles)

Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Reageer

*

captcha *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Indien u doorgaat deze website te bezoeken, gaat u akkoord met cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in. Indien u verder scrollt op de website dan stemt u toe in het gebruik van cookies. Het gebruik van cookies wordt toegelicht in onze privacyverklaring.

SLUITEN