fbpx

#161: Preek van Freek

#161: Preek van Freek 1

Audio


Spotify link:
https://link.tospotify.com/8TqqlSWGPbb 

Korte samenvatting

#161: Willen en gemotiveerd zijn verschillende termen, maar hebben wel invloed op elkaar. Wanneer je iets wil betekent nog niet dat je meteen goed gemotiveerd bent. Even een extreem voorbeeld, maar wat nu als jij elke dag wordt uitgescholden met bijvoorbeeld “Dikzak”. Dan kan het zijn dat je op de korte termijn gemotiveerd raakt om je gewicht te verliezen. Een stukje schaamte ontstaat er, waardoor je denkt: “Nu is dat gescheld klaar!”. Dat is meestal voor een korte duur, omdat je inziet dat het dan niet vanuit jezelf komt. Het komt door je omgeving die je negatief heeft benaderd. Als je iets wil vanuit jezelf (autonomie), dan kan dat motivatie positief stimuleren!

Langere uitleg

De term “willen” wordt gezien als een neiging om te veranderen. Hoe sterker jij het zelf wil, hoe beter dit voor jouw motivatie is. Iets zelf willen noemen wij autonomie. De autonomie wordt met motivatie onderverdeeld in intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Intrinsieke motivatie = je vindt het leuk en je wil het zelf heel graag – vanuit binnenuit gemotiveerd

Extrinsieke motivatie = je vindt het niet leuk en de mate van willen is verschillend – vanuit buitenaf gemotiveerd

Het liefst wil iedereen intrinsieke motivatie hebben, maar dat is bij afslanken zelden het geval. Niemand vindt het leuk om af te slanken. Je moet namelijk bewust minder kilocalorieën eten dan dat je nodig hebt. Dat levert regelmatig trek op en kan leiden tot een futlozer gevoel.
Daarom is het belangrijk om te kijken naar extrinsieke motivatie en welke vormen je daarvan hebt. De extrinsieke motivatie bestaat uit vier vormen. Hieronder kort weergegeven:

  1. Externe regulatie = je krijgt een prikkel vanuit buitenaf om iets te doen
  2. Geintrojecteerde regulatie = een prikken van buitenaf door middel van bijvoorbeeld schaamte
  3. Geïdentificeerde regulatie = je krijgt een prikkel van buitenaf door middel van het feit dat je met een “probleem” identificeert
  4. Geïntegreerde regulatie = je krijgt een prikkel van buitenaf, je weet dat het nodig is en dat het niet leuk is

De cijfers één en twee wil je liever niet hebben met motivatie. Daarin wordt autonomie (lees: het zelf willen) niet hoog. Bij cijfer drie en vooral vier wordt autonomie hoger. Het is goed om te weten dat het nodig is, maar het ook niet altijd leuk is. Dat levert een sterkere motivatie op voor een langere duur.

Als laatste is dat je wel genoeg vaardigheden en sociale verbinding moet hebben. Wanneer jij niet weet hoe je in bepaalde situaties moet handelen, dan mis jij die vaardigheid/kennis.
Daarnaast is je sociale omgeving belangrijk voor verbinding. Hier leg je connecties met andere mensen die belangrijk voor je zijn. Laten wij eerlijk zij dat die belangrijke personen een grote steunfactor zijn. Misschien zelfs een professional coach die je verder helpt met jouw doel!

Praktische tip

Dus als mensen aangeven dat je zwak bent, dan moet je dat negeren. Kijk vooral kritisch naar de reden waarom je iets wil veranderen. Is dat vanwege je zelf? Of is het de omgeving die je motiveert?
Schrijf dat eens op!

 

 

 




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.