fbpx

#1: Ex-obees aan het woord

Welkom bij het eerste verhaal van een ex-obees, omdat wij vinden dat er veel geleerd kan worden van situaties van ervaringsdeskundigen. De kracht halen uit andermans verhaal is fantastisch voor je eigen motivatie, want zoals de eigenaar van Body2Coach, Freek Verbeet, en andere ex-obese weten: het levert je een compleet nieuw leven op.

De opzet is als volgt: een interviewvraag vanuit Body2Coach en hieronder beantwoordt Janneke Hermus de vragen!
Wij willen mensen de kans geven om hun verhaal kwijt te kunnen, zodat andere mensen in dezelfde situatie ervan kunnen leren. Daarnaast voegen wij als gespecialiseerd bedrijf informatie toe aan het interview als een soort “hulpbron” via een “*”, want wij willen graag eerlijke informatie verspreiden die ook wordt onderbouwd door de wetenschap.

Janneke Hermus

1. Wie ben je, wat is je favoriete hobby en wat is je leeftijd?

Mijn naam is Janneke Hermus en ik ben 33 jaar oud al voel ik me veel jonger, maar dat is wel eens anders geweest. In mijn vrije tijd kook ik veel en vind ik het een sport om nieuwe recepten te vinden en een kunst om het er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Instagram maakt daar een groot deel vanuit.

2. Wat is volgens jou de reden waarom je zwaarder in lichaamsgewicht was?

Ik ben altijd al wel een grote eter geweest, maar ben ik vooral in mijn pubertijd en daarna in mijn studententijd vervallen in een slechte levensstijl. Ik at veel, grote porties. Veel slecht vet, veel suiker, alcohol en nadat ik stopte met voetballen had ik ook bijna geen lichaamsbeweging meer.

3. Welke slechte eet-/drinkgewoontes had je voornamelijk?

Zoals al ik hier boven dus al zei: vooral heel veel eten en dan ook de foute dingen. Ik hield niet van groenten, maar natuurlijk wel van alle slechte dingen zoals: friet, pasta, gevulde broodjes en pizza. Vooral makkelijk eten was bij mij een favoriet zoals: magnetronmaaltijden of uit pakjes en zakjes. Ik sloeg ook vaak maaltijden over die ik s’avond ruimschoots weer inhaalde met chips, hartige koekjes en chocolade.

4. Wat is voor jou de reden dat je ineens bent gaan afvallen? Wat dacht je dat het je zou brengen?

Op het oog had ik nooit echt last van mijn overgewicht. Of zou ik het zo zeggen: het zat me niet in de weg. Ik kleedde me altijd leuk of in ieder geval, dat vond ik op dat moment. Ik had een leuke vriendengroep die me accepteerde zoals ik was. Mijn vader was eigenlijk de enige die wel eens zei: “meid zorg dat het niet uit de hand loopt, nu ben je nog jong en kun je er iets aan doen. Straks als je ouder ben gaat dat veel lastiger“. Hij sprak uit ervaring en was vroeger ook een periode iets dikker (niet te vergelijken met mij trouwens). Dan begon ik altijd hoopvol met afvalpogingen die ik nooit volhield. Ik kreeg voor het eerst last van mijn gewicht toen ik met vrienden in 2012 naar Lowlands ging. Het was dat weekend enorm warm (37 graden) en ik moest een stuk met een zware tas en tent het terrein over, richting de camping. Dat voelde toen als zo’n opgave! De hitte en mijn gewicht zorgde ervoor dat ik heel de groep ophield en dat knaagde enorm aan me. Toch ging de knop nog steeds niet om. Pas toen mijn vader in juni 2013 plotseling overleed, besefte ik me waar ik mee bezig was. Hoe ongezond ik leefde en hoe ik mijn eigen lichaam verziekte. Met een enorme klap was de knop helemaal om, zo klaar was ik ermee.

5. Wat heb jij gedaan om de slechte eetgewoontes aan te pakken? Vooral op mentaal vlak?

Ik melde mij samen met mijn broer aan bij de sportschool en ging fanatiek vijf of zes keer per week sporten. In het begin rustig opbouwen met twee keer een uurtje sportschool, twee avonden 40 minuten wandelen en een dag krachtoefeningen voor thuis via Youtube. Zoveel had ik in m’n hele leven nog niet bewogen! Het voelde enorm goed, maar op de weegschaal was er nog weinig van te merken. Dit veranderde, totdat iemand mij op de sportschool zei: “ja, het is altijd 20% sport en 80% voeding”. Na dit gehoord te hebben, ben ik mijn eetpatroon goed onder de loep gaan nemen. Een week lang hield ik met foto’s bij wat ik allemaal in m’n mond stopte en dat was echt schrikken. Ik besloot me te gaan verdiepen in gezonde voeding en kwam via Instagram op Cleaneating terecht. Alles vers koken en niks meer uit pakjes en zakjes. Dit ben ik toen gaan doen, veel oefenen en proberen, want ik kookte nooit zonder pakjes of zakjes.

Vooral het besef van wat ik at en het zien heeft me doen beseffen wat ik fout deed en dat maakte me mentaal enorm sterk. Ik wist immers nu zelf wat ik niet moest doen. Ik besloot mijn Instagram account (@getfit.janneke) aan te maken en zette daar alles op wat ik at. Als een soort stok achter de deur. Een stukje houvast en motivatie om het vol te kunnen houden. De drive om te laten zien aan iedereen dat ik dit echt wel kon. Daar heb ik ook zoveel support gekregen en kwam ik ook veel vrouwen tegen die in hetzelfde traject zaten of al hun doel bereikt hadden. Dit stimuleerde mij zo om het vol te houden. Je kunt wel zeggen dat Instagram mijn leven heeft veranderd en ik hoop dat ik met mijn account hetzelfde kan betekenen voor mensen die in een zelfde situatie als ik zaten.

6. Welke tegenslagen heb jij meegemaakt? Wat deed je eraan?

Vooral het begin verliep bij mij moeizaam. Ik ging van nul beweging naar enorm veel sporten en viel niks af. Nu weet ik achteraf dat dit waarschijnlijk te maken had met het feit dat ik juist te weinig at en te maken had met spieropbouw*. In die periode heb ik vaak gedacht waar doe ik het voor. Ik sport me gek en ik eet zo weinig en ik zie geen resultaat, maar ik wilde niet falen. Ik ging zoeken naar een verklaring en op het Internet heb ik toen enorm veel gelezen. Er is online zoveel te vinden, dus daar moet je ook nog mee uitkijken. Bij alles kwam het er op neer dat ik vol moest houden en vooral niet moest opgeven. Ik kwam op een artikel terecht over het creëren van een negatieve energie balans en hoe je het beste kon berekenen wat je lichaam per dag aan energie nodig heeft. Ik zat toen der tijd zelf op een schema van 1200-1400 kcal per dag en dat met mijn schema van 5-6 keer sporten per week, ik pleegde dus roofmoord op mijn eigen lichaam. Toen ik daarna meer ging eten vlogen de kilo’s eraf.

*Toevoeging vanuit Body2Coach: de reden dat Janneke in het begin niets verloor was, omdat zij veel aan sport deed en veelal compenseerde met kilocalorieën. Uit onderzoek blijkt dat wij onze calorie-inname met 40% onderschatten, beweging 20-25% overschatten en veel kilocalorieën compenseren die wij bij het sporten gebruikt hebben. Ook al houd je het bij via een telefoonapplicatie.
Als je letterlijk 800 kilocalorieën voorgeschoteld krijgt die 100% is gecontroleerd door vakkundige mensen, dan val je veel lichaamsgewicht af per week. Onderschat de onderschatting dus niet!

7. Wat vond de (sociale) omgeving van je obesitas-situatie en hoe reageerden zij erop?

Mijn ouders en wat naaste familie waren de enige die er wat van durfde te zeggen. Waarschijnlijk, omdat die dichter bij je staan. Mijn vrienden hebben er nooit problemen mee gehad. Zij kenden mij namelijk ook niet anders.

8. Wat kan jij meegeven aan mensen om vol te blijven houden? (denk hierbij aan apps, mentale gedachtes, keuzes, enzovoort)

Vooral dat het je eigen beslissing moet zijn om te willen afvallen. Honderd man kan tegen jou zeggen: “je moet afvallen”, maar als je er zelf niet voor 100% achterstaat – dan gaat het je zeker niet lukken. Je doet het namelijk voor jezelf en niet voor een ander. Je doet het, omdat je het zat bent om je zo te voelen, omdat je er klaar mee en klaar voor bent om je leefstijl te veranderen. Dat is naar mijn mening het grote verschil met een dieet of een leefstijl aanpassen/veranderen. Een dieet is iets voor korte duur en een leefstijlverandering is eigenlijk het afleren van je slechte eetgewoontes. Daarbij heeft bij mij het aanpassen van porties, het “clean eating” en het creëren van een negatieve energie balans geholpen. Alleen, het aanleren van een gezondere levensstijl is echt de basis.

 

Contact

Body2Coach specialiseert zich in obesitas en verhalen van personen zoals Janneke inspireren ons enorm. Wij willen dit voor heel Nederland en onze missie is om een werkende oplossing te vinden voor obesitas. Wil jij speciale hulp bij overgewicht en/of obesitas? Neem dan contact op via de onderstaande knop, want een kennismakingsgesprek is gratis.

CONTACT

The following two tabs change content below.
Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Laatste berichten van Freek Verbeet (toon alles)

Mijn hele leven bestaat uit het bestuderen van voedings- en bewegingspatronen. Dit is geen werk, maar mijn grootste passie die ik heb. Mijn favoriete bezigheid is bloggen om jou op de hoogte te houden van de ontwikkelingen!

Reageer

*

captcha *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Indien u doorgaat deze website te bezoeken, gaat u akkoord met cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in. Indien u verder scrollt op de website dan stemt u toe in het gebruik van cookies. Het gebruik van cookies wordt toegelicht in onze privacyverklaring.

SLUITEN